CEO Qatar stuurt boodschap naar collega bij Delta

De CEO van Qatar Airways Group, Akbar al-Baker, heeft op een persconferentie op de Paris Air Show in Le Bourget van de gelegenheid gebruik gemaakt om een niet mis te verstane boodschap te sturen naar zijn collega bij Delta Air Lines. Daarmee is het nieuwste hoofdstuk aangebroken in de “ME3 vs US3“-saga, waarover we eerder al schreven.

Na de gebruikelijke signing ceremony in het Boeing kamp, waarbij een overeenkomst getekend werd voor 10 Boeing 777-8X en vier 777 vrachttoestellen, zei al-Baker het volgende. “Zoals jullie ondertussen al weten, is een persconferentie van Qatar Airways zonder controversie onmogelijk, daarom wil ik graag een statement maken. Ik hoop dat de meneer bij Delta Air Lines weet dat we met deze bestelling nog meer jobs creëren in de Verenigde Staten”.

Een persconferentie van Qatar Airways zonder controversie is onmogelijk.

De opmerking was duidelijk geadresseerd aan Richard Anderson, de CEO van Delta Air Lines, die het voortouw neemt in de campagne die Delta, American Airlines en United Airlines voeren tegen het Open Skies-verdrag tussen de Verenigde Staten enerzijds en de Verenigde Arabische Emiraten en Qatar anderzijds. Zij beweren immers dat Emirates, Etihad Airways en Qatar Airways illegale staatssteun ontvangen en daardoor oneerlijke concurrentie voeren en Amerikanen jobs kosten.

De discussie tussen beide partijen was ook vorige week een veelvoorkomende agendapunt tijdens de jaarlijkse algemene vergadering van IATA in Miami. Ook daar maakte al-Baker een gelijkaardig statement tijdens de openingssessie. In een parallelle vergadering tussen de CEO’s van alle leden van de Oneworld-alliantie, zou al-Baker zelfs gedreigd hebben met een vertrek van Qatar Airways. Zowel Qatar als American Airlines zijn leden van die alliantie.

“Wij zijn enkel geïnteresseerd in Oneworld als de mentaliteit behouden blijft zoals ze was toen we erbij kwamen. Als we deel gaan uitmaken van een alliantie die onze belangen niet verdedigt en ons de toegang ontzegt tot steden als New York, dan hebben we geen enkele interesse om bij die alliantie te blijven. Dus zullen we er niet aan twijfelen om Oneworld te verlaten als dat zo blijkt en we hebben dat ook duidelijk gemaakt tijdens de JAV van IATA”.