Veel doden bij crash in Khartoum (Soedan)

Veel vlammen
&copy The Telegraph

Het vliegtuig vertrok rond 10 uur dinsdagochtend op in de Jordaanse hoofdstad Amman. Na een tussenstop in de Damascus (Syrië), zou het toestel doorvliegen naar thuisbasis Khartoum. De A310, met 214 passagiers en bemanningsleden aan boord, werd door de slechte weersomstandigheden omgeleid naar Port Soedan, een kleinere luchthaven in de Rode Zee.

In vertrekplaats Amman waren slechts 34 passagiers aan boord gegaan. Het overgrote deel, zo’n 170 mensen, stapten pas in Damascus in het vliegtuig. Onder de passagiers bevonden zich een aantal Soedanezen die in Jordanië een medische ingreep hadden ondergaan.

Van de inzittenden van het toestel van de staatsluchtvaartmaatschappij Sudan Airways, dat na de landing in vlammen opging, zijn momenteel 171 overlevenden geregistreerd, aldus de vluchtleiding in Khartoem. Twintig van hen worden in een ziekenhuis behandeld. 29 mensen zouden al zeker dood zijn verklaard en nog 14 andere worden nog vermist. Er wordt gehoopt dat zij de plek des onheils hebben ontvlucht.

De krant Sudan Tribune berichtte op haar website onder aanhaling van overlevenden dat onmiddellijk na de landing de banden van het neuswiel waren geklapt. Een deel van de passagiers kon zich via de noodglijbanen in veiligheid brengen.

Een piloot die eerder op de avond was geland in Khartoum legde een verklaring af aan de pers inzake de omstandigheden waarin moest geland worden. Hij vertelde dat ook zijn landing nogal ruw verliep, en er veel stilstaand water op de baan lag. Eerder op de dag was er een zware zandstorm geweest en dat kan volgens hem zeker en vast een crash veroorzaken. Als er teveel zand in de motoren komt, dan kunnen die ontploffen, aldus nog de man.

CNN-reporter Nic Robertson, die in het gebied verblijft, verklaart dat de regio zich momenteel in het regenseizoen bevindt. “Het is de tijd van het jaar waarin je plots – zonder waarschuwing – een grote zand- of regenstorm tegenkomt. Het probleem in Khartoum is niet enkel de regen, maar vaak ook de grote hoeveelheden stof in de lucht die ermee gepaard gaan. De stad is berucht voor die plotse stofwolken.

ST-ATN in betere tijden
&copy airliners.net Konstantin von Wedelstaedt

Khartoum ligt ent op de rand van de Saharawoestijn, dus deze tijd van het jaar heb je zowel de regen als het stof die tegelijk op je afkomen. Wees maar zeker dat het moeilijke omstandigheden zijn”. De journalist vertelt verder nog dat Khartoum een zeer moderne luchthaven waar veel volk passeert.

De laatste crash van Sudan Airways was op 8 juli 2003, toen een Boeing 737 problemen met de motoren meldde kort na het opstijgen vanop de luchthaven in datzelfde Port Soedan. Op de terugweg crashte het, zo’n 5 kilometer voor de landingsbaan. De enige van de 117 mensen aan boord die de crash overleefde, was een driejarig jongetje. Het was de ergste vliegtuigramp in de geschiedenis van Soedan.

Het vliegtuig dat dinsdag betrokken was in de crash, was één van de twee Airbus A310’s in de vloot van de Soedanese maatschappij en droeg de registratie ST-ATN*. Het toestel werd in 1990 afgeleverd aan Sigapore Airlines en op 10 maart 2001 nam Air India het toestel in gebruik. Pas sinds eind 2007 is de ST-ATN in dienst bij Sudan Airways. Het toestel was zelfs zo kort in de vloot, dat nog niet de volledige kleurenschema kon worden aangebracht.

Soedan Airways verbindt sinds 1947 de vaderlandse hoofdstad Khartoum met steden in het Midden-Oosten en Zuidoost-Azië.

* Onze eerdere berichtgeving was fout. Het toestel is een ST-ATN en niet de ST-AST zoals eerder vermeld. Onze excuses.


Grotere kaart weergeven