Eerste ANA-vlucht uit Tokio komt aan op Brussels Airport

Deze namiddag is op Brussels Airport de allereerste vlucht van All Nippon Airways (ANA) geland. Vanaf vandaag verbindt ANA onze hoofdstad dagelijks met Tokio Narita. De terugkeer van een rechtstreekse lijndienst naar Japan was één waar al jarenlang op werd gewacht. De vlucht werd deze namiddag dan ook feestelijk ontvangen.

Na een onderbreking van 14 jaar is Brussel vanaf vandaag terug verbonden met de Japanse hoofdstad Tokio. ANA verbindt beide steden dagelijks met de B787-8. Sinds Sabena de route in oktober 2001 stopzette, waren er geen rechtstreekse vluchten meer tussen beide steden. De Belgische politiek probeerde de voorbije jaren om terug een verbinding met Tokio op poten te zetten, en daar is ze uiteindelijk ook in gelukt. Dat de vlucht vandaag dan ook met veel vreugde werd onthaald, valt niet te verbazen.

Vlucht NH231 vertrok vanmorgen met een 40-tal minuten vertraging vanaf Tokio Narita richting Brussel. Na een vluchttijd van net geen 12 uur kwam het toestel hier rond 15:30 aan. Het toestel landde op baan 25L waarna het naar gate B05 taxiede. Daar kreeg de Dreamliner een watersaluut van de brandweer.

_MG_0981_MG_0987DSC_5906 select copyhghgDSC_5918 select web_MG_1002sasa_MG_6496

Met de toevoeging van Brussel aan haar netwerk, wordt Brussel de zesde Europese bestemming voor ANA na Düsseldorf, Frankfurt, München, Londen en Parijs. De toevoeging van Brussel aan het netwerk biedt passagiers van ANA ook een uitgebreider Europees aanbod. Vorige week kondigde de maatschappij aan een codeshare-overeenkomst te hebben getekend met Brussels Airlines voor vluchten vanuit Brussel, en met Germanwings en Eurowings voor vluchten vanuit Düsseldorf. Brussels Airlines wordt de grootste partner van de drie met een dertigtal codeshare-vluchten binnen Europa en Israël.

ANA heeft de route naar Brussel gestart om verschillende redenen. Met 241 Japanse bedrijven die een vestiging hebben in ons land verwacht de maatschappij  een stevige vraag in het business segment van de markt. Ook het Europese netwerk van Star Alliance-partner Brussels Airlines moet voor een gunstige passagiersstroom zorgen op de vluchten van en naar Tokio. Dat de vlucht er nu komt heeft onder andere te maken met het gunstige economische klimaat alsook de beschikbaarheid van de juiste type vliegtuigen voor deze route, namelijk de B787.

_MG_6518

De B787-8 die ANA naar Brussel stuurt, biedt plaats aan 171 passagiers. Het toestel beschikt over een business class (46 zetels), een premium economy class (23 zetels) en de gewone economy class (102 zetels). Alle drie de klassen hebben hun eigen sectie aan boord, met in het achterste deel van het toestel de economy class sectie.

De economy class zetels achteraan in ANA's B787.
De economy class zetels achteraan in ANA’s B787.
De premium economy zetels beschikken over meer ruimte en zijn afgezonderd van business class en de gewone economy class.
De premium economy zetels beschikken over meer ruimte en zijn afgezonderd van business class en de gewone economy class.
ANA's business class.
ANA’s business class.

De nieuwe rechtstreekse verbinding tussen België en Japan zal behalve de zakenwereld ook het toerisme een duw in de rug geven. Vorig jaar bezochten zo’n 112.000 reizigers vanuit Japan ons land en ook zo’n 19.000 Belgen reisden vorig jaar naar Japan af. Verwacht wordt dat de nieuwe verbinding nog meer toeristen naar ons land zal brengen.

DSC_5982 select web

Het vluchtschema van de nieuwe verbinding ziet er uit als volgt:

NH231 Tokio 11:15 – Brussel 15:15 
NH232 Brussel 20:50 – Tokio 16:10 +1 

Foto: Yannick De Bel & David Spinnael