Iberia (IAG) bestelt 8 A330-300’s + 8 opties

Luchtvaartgroep IAG, ontstaan uit de fusie tussen British Airways en Iberia, heeft maandag (7 maart) een bestelling voor 8 Airbus A330’s geplaatst bij vliegtuigbouwer Airbus. Het gaat om A330-300’s, de grootste variant van het succesvolle model. De nieuwe vliegtuigen moeten vanaf september 2012 (een deel van) de verouderde A340-vloot van Iberia vervangen en tellen in de configuratie van de Spaanse maatschappij 277 zitjes, waarvan 36 in business.

De chief executive van IAG, Willie Walsh, had vorige maand al gezegd dat de vervanging van de Airbus A340’s bij Iberia prioriteit kreeg op een algemene vlootvernieuwing voor de volledige groep. De A330’s passen dus in dat plan, en door de grote gelijkenissen met de bestaande Airbus-vloot van de Spaanse luchtvaartmaatschappij wordt de overschakeling volgens het perscommuniqué van Airbus slechts een formaliteit. Motoren werden nog niet gekozen.

© Yannick De Bel – flightlevel.be

De A330’s stellen de luchtvaartmaatschappij nu in staat om de aangeboden capaciteit (de A340-300’s en -600’s tellen respectievelijk 254 en 342 zitjes) te verhogen, terwijl er drastisch kan bespaard worden op brandstofkosten. Wellicht kiest Iberia ervoor om de nieuwere A340-300’s te blijven inzetten op de zogenaamde “hot & high airports” waar een viermotorig toestel nodig is. De A330-300’s kunnen de oudere A340-600’s vervangen op routes die dat niet vereisen.

Naast de overeenkomst voor acht bevestigde exemplaren, kan de luchtvaartmaatschappij er bovendien ook nog voor kiezen om evenveel toestellen achteraf bij te bestellen. Men heeft immers bij Airbus nog eens 8 opties bedongen. Iberia vliegt momenteel met een vloot van 35 A340’s, verdeeld onder 18 A340-300’s en 17 A340-600’s. Alle A330’s moeten in de lente van 2014 afgeleverd worden.

Nota: de gebruikte avatar is louter ter illustratie en stelt geen reële Iberia A330-300 voor