Brussels Airport Company heeft groen licht gekregen van de brandweerdiensten en het Directoraat-Generaal van de Luchtvaart (DGLV) voor een gedeeltelijke heropstart van de passagiersvluchten op de luchthaven. De bevoegde instanties moeten echter nog de formele beslissing over de heropstartdatum nemen. Tot vrijdagavond zullen geen passagiersvluchten plaatsvinden op Brussels Airport.
De afgelopen dagen heeft Brussels Airport Company, openbare brandweerdiensten, het DGLV, Federale Politie en Defensie de grootschalige test van dinsdag met 800 vrijwillige luchthavenmedewerkers grondig geëvalueerd. Brussels Airport Company heeft de actiepunten uit deze evaluatie aangepakt, waardoor de bevoegde openbare brandweerdienst en het DGLV gisteravond hun fiat hebben gegeven voor de heropstart.
De luchthaven is dus technisch klaar voor een heropstart van de passagiersvluchten in de tijdelijke constructies voor de check-in. Op een paar dagen tijd is een tijdelijke infrastructuur gebouwd die de luchthaven toelaat om 800 vertrekkende passagiers per uur te ontvangen, of 2,5 miljoen vertrekkende passagiers per jaar. Dat is ongeveer 20% van de normale capaciteit van Brussels Airport.
Aankomende passagiers kunnen de weg volgen via de gebruikelijke bagage reclaim en aankomsthal in de terminal. Deze zone was slechts licht beschadigd en is inmiddels al hersteld voor gebruik. De voorlopige aankomsthal die er was gemaakt in een hangaar van DHL wordt dus niet gebruikt. In dat scenario moesten alle aankomende passagiers per bus naar deze hangaar vervoerd worden.
De laatste stap voor de heropstart is een formele politieke goedkeuring. In afwachting hiervan is beslist om al zeker tot en met vrijdag geen passagiersvluchten te organiseren.
Laat het die rotzakken het maar zeer goed voelen.
Brussels Airport is klaar, maar de politie niet!
Op welke “rotzakken” wordt hier gedoeld? Ik vlieg gemiddeld tot 2 keer per week. Schiphol, Frankfurt, Düsseldorf en Parijs CDG,… kunnen de volgende zijn die geconfronteerd worden met een fatale tragedie. Laat ons uiteraard hopen dat ze gespaard blijven! Fataal voor iedereen. Passagier, investeerder, personeelslid. Er werd mijns inziens op hogervermelde luchthavens geen enkele nuttige maatregel genomen waardoor hun veiligheid op hetzelfde onaanvaardbare niveau blijft als Brussels Airport voor 22/03. Suggesties zijn altijd welkom maar met achterlijke, onbezonnen uitspraken als de onderstaande kom je nergens. Het personeel van Brussels Airport en dat van bovenstaande luchthavens leeft in permanente stress en werkt in een erg flexibel en bijna onleefbaar uurrooster om met de glimlach passagiers zo snel als mogelijk van punt A naar B te loodsen, ook clowns als jullie. Om de economie en de mensen hun verdiende vrije tijd te omkaderen. Vaak onderbetaald maar met enorm veel passie.
Wetende dat elke auto, elke passagier en elke bagage een potentieel doelwit vormt en dat hun entourage bang thuis wacht of ligt te woelen in hun bed uit ongerustheid. Aan zij die vinden dat de genomen maatregelen geen steek houden… kan ik alleen maar zeggen dat er alternatieven zijn… Gebruik ze. Ik hoop alleen dat je niet ontploft of je geliefden nooit meer terugziet… Veel nabestaanden die erg vlot, jaar in jaar uit op Brussels Airport passeerden worden er mee geconfronteerd en zijn getekend voor het leven. Want daar gaat het hier tenslotte om. En een aanvaardbaar compromis zal er op korte termijn heus wel worden gevonden. Maar geef de politie, het leger, het personeel, de experts en de investeerders de tijd om het ook voor jullie zo aangenaam mogelijk te maken. Voor suggesties… Stuur ze pas wanneer je weer beseft dat je opnieuw verder kan zien dan je korte neus lang is… Nutteloze kritiek geven is natuurlijk veel makkelijker.