Airbus laat zich niet doen op Asian Aerospace

Nadat Boeing vanmiddag (dinsdag 8 maart) enkele grote bestellingen aankondigde voor hun nieuwe 747-8i en vooral voor de 787, kon Airbus uiteraard niet langer op zich laten wachten. De Europeanen slaan enkele uren later al weer terug, en hoe! Leasingmaatschappij ILFC tekent voor maar liefst 100 vliegtuigen uit de A320neo-serie. Ook Turkish Airlines gaat voor dat toestel, samen met extra A330F’s. Dat werd eerder op de avond aangekondigd.

International Leasing and Financing Corporation, waar sterke man Stephen Udvar-Hazy vroeger de plak zwaaide, is zowat de grootste leasingmaatschappij ter wereld. In zo goed als iedere vloot zitten enkele toestellen die geleasd worden van ILFC, Brussels Airlines is geen uitzondering. Zij tekenden dinsdag een zogenaamd Memorandum of Understanding voor 75 A320neo’s en 25 A321neo’s.


© Airbus

Opvallend is dat zij als enige van de klanten voor de vernieuwde A320’s al een keuze hebben gemaakt qua motoren. Op “ten minste 60 van de bestelde vliegtuigen” worden volgens vliegtuigbouwer Airbus de nieuwe Pratt&Whitney PW1100G geïnstalleerd. Voor de andere 40 is dus nog geen keuze gemaakt, daar gaat het nog tussen de Pratt&Whitney of de nieuwe CFM Leap-X. Wellicht kan dat door toekomstige klanten zelf gekozen worden.

Met deze bestelling is meteen ook de A321neo van straat*, er waren immers nog geen bestellingen voor die variant van de vernieuwde Airbussen. Voor de A318 wordt geen update gemaakt en voorlopig zijn er ook nog geen orders voor de ‘nieuwe’ A319neo. De A320neo is veruit de populairste variant: het Indiase Indigo bestelde er vorige maand nog 150 exemplaren van, als deel van een grotere bestelling bij Airbus.

Airbus A330-200F
© Flugrevue

Maar er is ook slechter nieuws, want ILFC besliste tegelijk om een nog openstaande bestelling van 10 Airbus A380’s te annuleren. De nieuwe grote baas van het concern zei daarover het volgende: “Met 104 widebodies in bestelling en minder dan een dozijn narrowbodies, is het logisch om op dit moment ons orderbestand te herbalanceren. Het is een goeie keus om ILFC op de markt van de brandstofefficiënte neo te positioneren”.

Ondertussen meldde ook Turkish Airlines dat zij hun bestelling bij Airbus zullen uitbreiden. Er komen 10 extra A321’s bij (dit is nog de ‘oude’ versie, dus geen neo). Dat zijn opties die omgezet zijn in vaste bestellingen, zo meldt de luchtvaartmaatschappij. Verder werd ook een overeenkomst getekend voor drie bijkomende A330-200 vrachttoestellen. Die moeten samen met de A321 in de loop van 2012 al afgeleverd worden.

* De Thomas Cook-groep bestelde eerder al 12 A321’s die uitgerust zullen worden met sharklets. Die worden echter niet tot de neo-variant gerekend, omdat zij niet de nieuwe motoren zullen krijgen.