Vanaf deze maand publiceren we maandelijks de stiptheidscijfers van de Europese en Belgische maatschappijen. De data is afkomstig van het Engelse OAG Flightview dat deze statistieken maandelijks rondstuurt. We rangschikken telkens de tien meest stipte Europese maatschappijen en de tien slechtst presterende met een focus op de drie grote Belgische maatschappijen Brussels Airlines, Jetairfly en Thomas Cook Airlines Belgium.
De onderstaande rangschikking gebeurt op basis van de on-time performance van de aankomende vluchten. Daarnaast vermelden we ook het percentage van de vluchten dat op tijd vertrekt en op hoeveel uitgevoerde vluchten deze cijfers van toepassing zijn. Voor Europa wordt er door OAG maandelijks een rangschikking gemaakt van 109 Europese luchtvaartmaatschappijen.
*Vertrekkende vluchten worden pas vanaf 15 minuten na geplande vertrektijd verrekend als vertraagd.
Stiptheid van de drie grote Belgische luchtvaartmaatschappijen in 2016
Niet zo denderende cijfers voor de Belgische airlines…opmerkelijk dat Brussels Airlines slechter scoort dan Jetairfly en Thomas Cook. Inzake de Russische Airlines…blijkbaar scoren de vluchten die niet geannuleerd worden dan wel goed inzake stiptheid…mooie compensatie…
Beste Tom,
Het is heel moeilijk om Jetairfly/Thomas Cook/Brussels Airlines te vergelijken. Deze 3 maatschappijen hebben elk een ander netwerk, een ander businessmodel (bvb transferpassagiers of niet, lange afstand of niet…). Punctualiteit is afhankelijk van heel wat interne en externe factoren die voor elke maatschappij verschillen.
De data zijn (The data is in het Engels, maar niet in het Nederlands).
Denk eerder dat deze slechte cijfers komen omdat deze maatschappijen noodgedwongen moeten uitwijken zijn.
Beste allemaal,
Naast vliegveiligheid (en service) vormt punctualiteit voor Brussels Airlines een topprioriteit. We doen al wat we kunnen om vluchten op tijd te laten vertrekken. Onze grondteams (verantwoordelijk voor check-in /boarding) en crews houden de klok goed in het oog. In het geval van vetragingen worden er extra inspanningen geleverd om bijvoorbeeld tijdens de vlucht ook de ‘verloren’ tijd te recupereren. We hebben binnen Brussels Airlines ook een punctualiteitsmanager die trendanalyses maakt en er lessen uit trekt om onze stiptheid te verbeteren.
Het is correct dat de stiptheidscijfers van de voorbije 3 maand niet zo goed zijn. Daar zijn talrijke verklarende redenen voor en het is, zo vind ik toch, daarom alvast belangrijk dat we de cijfers dan ook in hun context plaatsen in plaats van ze zo maar weer te geven, vrij voor interpretatie. Je kan in die contex ook heel wat vragen stellen bij de waarde of het nut van ranglijstjes. De Association of European Airlines is er alvast 4 jaar geleden mee gestopt omdat iedereen tot de conclusie kwam dat het appelen met peren vergelijken is. Een maatschappij die bijvoorbeeld geen transferpassagiers heeft (zoals een chartermaatschappij) kan je op vlak van punctualiteit moeilijk gaan vergelijken met een maatschappij die 40 pct transferpassagiers in een hun activiteit verwerkt of een maatschappij die interkontinentale operaties heeft …
De gebeurtenissen van 22 maart hebben een hevige impact gehad op de vluchtoperaties en de punctualiteit had er zwaar onder te lijden: opereren vanuit luchthavens van waaruit we nooit vliegen, de verplichte pre-screening security die maakte dat heel wat passagiers laattijdig opdaagden voor de boarding, enzovoort. Daarnaast is de punctualiteit de voorbije maanden ook geimpacteerd door nog talrijke andere omstandigheden die helaas buiten onze controle liggen:
– De onweerperiodes hebben de voorbije lente de luchthavenoperaties in BRU airport regelmatig gehinderd (en zelfs stilgelegd)
– De staking van Belgocontrol en de vele staffing issues (die tot ATC issues leidden)
– De herhaalde stakingsacties van de Franse luchtverkeersleiders impacteerde fel de punctualiteit van onze vluchten naar Frankrijk (maar ook Afrika, Spanje, Portugal)
– Door de windsituatie was Brussels Airport de voorbije maanden regelmatig verplicht om een minder optimaal baangebruik toe te passen waardoor er minder take/off en landingcapaciteit was.
Zoals jullie kunnen zien gaan achter de punctualiteitscijfers heel wat andere dingen schuil. Ik ben graag bereid om die toelichting te geven en jullie kunnen mij alvast altijd bereiken via geert.sciot@brusselsairlines.com voor meer informatie
MVG
Geert Sciot
Woordvoerder Brussels Airlines