Air China is in gesprek met Polen over de overname voor 49 procent van de nationale luchtvaartmaatschappij LOT. Dat schrijft de lokale Poolse krant Rzeczpospolita op basis van bronnen binnenin de maatschappij. Polen bevestigt intussen dat het inderdaad gesprekken houdt met Chinese investeerders.
Na enkele overnamepogingen de voorbije jaren door Indigo Partners (Wizz Air) en Turkish Airlines, is er opnieuw een overnamepartner voor LOT in het vizier. Volgens de Poolse krant Rzeczpospolita zou Air China interesse hebben om een belang van 49 procent in LOT te nemen, het maximum dat is toegelaten volgens de Europese wetgeving. De komende dagen zou hier volgens de krant verder over onderhandeld worden.
LOT kampt al jaren met financiële moeilijkheden en boekte vorig jaar nog een verlies van 76 miljoen euro. De overheid moest in 2012 bijspringen om de maatschappij van het faillissement te redden. De Europese commissie keurde een overheidssteun van zo’n 200 miljoen euro goed, die enkel mocht worden gegeven onder strikte herstructureringsvoorwaarden. Voor dit jaar verwacht de maatschappij een winst te maken van zo’n 30 miljoen euro.
Volgende maand zal Air China haar debuut maken in Polen met een nieuwe verbinding tussen Peking en Warschau. De maatschappij zal de route vier keer per week uitvoeren met A330’s.
Ik snap niet waarom Air China zo veel interesse toont in Oost-Europa, dan zouden ze even goed naar Brussel kunnen vliegen. Waarschijnlijk wordt dat afgeremd door Hainan Airlines dat reeds aanwezig is, maar Air China is wel een Star Alliance-partner van Brussels Airlines en Hainan niet. Het zou ook mooi zijn moest er een route komen tussen Brussel en Shanghai. Maar dit artikel gaat natuurlijk over Polen, ik weid te ver uit.
Ze willen gewoon een soort scissor heb maken in Warsaw. Vliegen naar Warsaw op grote toestellen of hoge frequentie en dan via het lot netwerk richting alle Europese bestemmingen