Air France start met nieuwe langeafstands- maatschappij

Vanaf volgende winter wil Air France van start gaan met een nieuwe dochtermaatschappij. Die nieuwe maatschappij, voorlopig nog zonder merknaam, zal vanaf Parijs CDG langeafstandsvluchten uitvoeren naar onder andere Azië. Daarmee wil ze de aanval inzetten tegen lowcostmaatschappijen en de drie Golfmaatschappijen. 

Tegen volgende winter moet er op de Parijse luchthaven Charles de Gaulle een nieuwe Franse langeafstandsmaatschappij te zien zijn. Air France wil met de nieuwe dochter, die met lagere kosten zal opereren, beter gewapend zijn op de meest concurrentiële routes van haar netwerk. Enkele selecte routes zullen daardoor worden overgeheveld van Air France naar de nieuwe maatschappij.

Hoewel Air France de nieuwe maatschappij niet wil positioneren als low cost, zal ze vooral goedkoper kunnen opereren door lagere loonkosten. De kwaliteit en het comfort aan boord van de toestellen zullen volgens de topman vergelijkbaar zijn met die aan boord van een Air France-toestel.

parijs-charles-de-gaulle-airport

De dochtermaatschappij zal opereren op de structureel verlieslatende routes van Air France of zelfs nieuwe routes heropenen die Air France om winstgevendheidsredenen eerder had gesloten. Tegen de winter van 2017 moet de maatschappij van start gaan op de middellange routes en tegen de zomer van 2018 ook op de langeafstandsroutes.

De vloot moet tegen 2020 bestaan uit tien langeafstandstoestellen die bemand zullen worden door piloten van Air France die vrijwillig de overstap maken naar de nieuwe dochter, en door nieuw cabinepersoneel dat aan minder gunstige contractvoorwaarden zal moeten werken dan die van Air France.

Foto: Air France