Chaotische ochtendspits op Brussels Airport door problemen bij Swissport

Vanmorgen liep het vliegverkeer op Brussels Airport in de war door problemen bij afhandelaar Swissport. Door een tekort aan werkkrachten liepen vertrekkende vluchten vertragingen op tot 1 à 2 uur en moesten sommige vluchten vertrekken zonder bagage. Ondertussen is er wel een oplossing uit de bus gekomen voor de komende maand.

De ochtendspits op Brussels Airport verliep vanmorgen bijzonder stroef door problemen bij grondafhandelaar Swissport. Door een personeelstekort kon de bagage niet van en naar de toestellen worden gebracht en vaak ook niet worden uit- of ingeladen. Daardoor zag vooral de grootste klant van Swissport, Brussels Airlines, het overgrote deel van haar vluchten vertraagd. Die vertragingen konden oplopen tot 1 à 2 uur en niet op alle vluchten kon bagage worden meegenomen. Ook de bagage van aankomende vluchten moest soms aan boord blijven en terugvliegen naar de luchthaven van vertrek.

“Er was absoluut geen sprake van een actie of staking, er was gewoon te weinig volk op de vloer”, zei Sandra Langenus van de socialistische vakbond BBTK tegen VRT Nieuws. Vanaf 1 januari zouden de contracten van 22 personeelsleden veranderd zijn waardoor zij maar 50 procent mogen werken in plaats van 75 procent. “Daardoor is vanochtend alles in de soep gedraaid en waren onze mensen niet gemotiveerd om extra uren te werken”, legt Langenus aan VRT Nieuws uit. “Als ze overuren zouden werken, zouden bagagemedewerkers niet extra betaald krijgen, maar hun uren in de loop van de maand moeten recuperen.”

Deze middag zou er besloten zijn om de contracten terug op te trekken naar 6 uur, waardoor er de komende dagen geen problemen meer zouden mogen zijn.

Ondertussen is de situatie op Brussels Airport genormaliseerd, al zijn er wel honderden bagages achtergebleven die de komende dagen terug naar hun eigenaar moeten worden verzonden. De vluchten van Brussels Airlines lopen door de moeilijke ochtend de rest van de namiddag en avond nog vertragingen op. De gemiddelde vertraging van de 38 Brussels Airlines-vluchten die tussen 09:00 en 12:00 vertrokken, bedroeg 66 minuten. Naast Brussels Airlines ondervonden vooral maatschappijen van de Lufthansa Group hinder alsook grote klant Ryanair.