SHS Aviation wil via Sloveense Maribor Europa en China verbinden

SHS Aviation wil dit jaar vanaf het Sloveense Maribor beginnen vliegen op acht Europese en drie Chinese bestemmingen. De eigenaar van het vroegere Belgische VLM Airlines zal hiervoor onder meer de zes Fokker 50’s van VLM gebruiken. SHS Aviation kocht eind vorig jaar al het bedrijf dat de luchthaven van Maribor uitbaat en zal ook grondig investeren in de infrastructuur van de luchthaven en ze uitbouwen tot een echte hub.

Het Nederlands-Chinese SHS Aviation wil tegen deze zomer van start gaan met vluchten vanaf het Sloveense Maribor. De uitbating van de luchthaven van de tweede grootste stad van Slovenië werd in december voor zeven miljoen euro verkocht aan SHS Aviation. Dat bedrijf wil vanaf Maribor een heus Europees en intercontinentaal netwerk op poten zetten.

Initieel zal de maatschappij Maribor verbinden met acht Europese steden zijnde Londen, Berlijn, Barcelona, Zürich, Belgrado, Split en Podgorica. Voor de vluchtuitvoering wil de maatschappij de zes Fokker 50’s van het failliete VLM Airlines gebruiken,  en dat op zijn minst tot de levering van zes A320’s waarvan de eersten de komende maanden al de vloot zouden komen vervoegen.

Naast de Europese bestemmingen wil SHS Aviation ook gaan vliegen op drie Chinese steden. Het gaat om Xian, Chongqing en Nanchang. Voor deze vluchten voorziet de maatschappij op termijn een vloot van vijftien A330-200’s. Alle 21 Airbussen zullen in Slovenië worden geregistreerd.

SHS Aviation wacht nog op de nieuwe Belgische AOC (Air Operator Certificate) voor SHS Antwerp Aviation dat de zes Fokker 50’s bezit van het vroegere VLM Airlines. Een maand na de aflevering van deze vergunning zouden de eerste vluchten vanaf Maribor van start kunnen gaan, maar al zeker niet voor mei of juni.

Met de drie Chinese bestemmingen wil het bedrijf zich richten op zowel toeristen als zakenreizigers. Maribor zal dienen als een hub waarbij passagiers tussen Europa en China kunnen vliegen via Slovenië. De plannen zijn dan ook om het Chinese netwerk de komende jaren sterk uit te breiden.

De Chinezen willen de infrastructuur van de luchthaven van Maribor voor hun maatschappij ook sterk uitbreiden. Zo willen ze de landingsbaan verlengen van de huidige 2.500 naar eerst 3.300 meter en uiteindelijk naar 3.800 meter. Er komen ook onderhoudsfaciliteiten, vliegsimulator’s, een nieuwe terminal, winkels, kantoren en een luchthavenhotel. SHS Aviation voorziet hiervoor een investering van 300 miljoen euro.

Tegenover de 25.000 passagiers per jaar nu moet de luchthaven van Maribor tegen 2021 zo’n 1,54 miljoen passagiers per jaar afhandelen. Maribor heeft geen enkele vaste luchtvaartmaatschappij en moet het enkel stellen met af en toe een chartervlucht.

Bron: Vecer, eigen redactie