Ook Magma Aviation plant vertrek uit Brussel

Na het vertrek van Yangtze River Express op Brussels Airport in februari en Air Cargo Global deze maand, plant nog een derde vrachtmaatschappij een vertrek uit Brussel. Het gaat om de B747-operator Magma Aviation dat haar hub en basis in Brussel heeft. Door de onzekerheid omtrent de Brusselse geluidsboetes is de maatschappij op zoek naar een andere basis.

Na de schriftelijke bevestiging van Air Cargo Global met de mededeling dat het Brussel zal verlaten omwille van de geluidsboetes van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, plant nu ook Magma Aviation een vertrek uit Brussel indien de onzekerheid over de geluidsboetes de komende weken niet wordt weggenomen. De maatschappij heeft Brussels Airport laten weten dat het twee andere luchthavens in het buitenland op het oog heeft om haar operaties volledig naar daar te verhuizen.

Van de zes B747-vrachtmaatschappijen die in het begin van dit jaar nog actief waren op Brussels Airport, hebben er nu al twee Brussel de rug toegekeerd. Het gaat om Yangtze River Express en Air Cargo Global. Die waren vorig jaar samen goed voor bijna 20.000 ton aan vracht, 12 procent van het totale volvrachtvervoer op Brussels Airport. Nu dat nog een derde vrachtmaatschappij op het punt staat Brussel te verlaten, trekt Brussels Airport nog maar eens aan de alarmbel.

“De nood aan een stabiel wettelijk kader en een definitieve oplossing is dringender dan ooit. Zoals we reeds eind april hebben aangekaart, is de beslissing van de Brusselse regering om het innen van de boetes uit te stellen geen oplossing. Deze beslissing ging misschien uit van goede intenties, maar creëert een periode van onzekerheid gedurende anderhalf tot twee jaar. Bedrijven beslissen op basis van de PV’s die zij nu ontvangen, niet op basis van de boetes die de Brusselse regering pas twee jaar later bekendmaakt. Dit doet vliegtuigmaatschappijen beslissen om hun operaties naar het buitenland te verleggen, met een verlies aan jobs en economische waarde voor België als gevolg,” zegt Arnaud Feist, CEO van Brussels Airport Company. “Ik roep de betrokken politieke partijen op om de negatieve spiraal stop te zetten die het lokale en regionale economische weefsel in België vernietigt en zo snel mogelijk tot een oplossing te komen.”

Magma Aviation opereert met een vloot van twee B747-400F’s vanaf haar basis op Brussels Airport en heeft als belangrijkste bestemmingen de landen Benin, Kameroen, Centraal-Afrikaanse Republiek, Congo, Democratische Republiek Congo, Egypte, Gabon, Kenia en  Togo.

Foto door Aviation Friends Hamburg