Etihad Airways boekt voor 2016 verlies van 1,87 miljard dollar

Etihad Airways sluit het financiële jaar 2016 af met een nettoverlies van 1,87 miljard dollar. Dat komt volgens de maatschappij door hoge eenmalige kosten. Zo vielen de afschrijvingen van vliegtuigen in de vloot tegen en boekt ze verliezen op de investeringen in haar partners airberlin en Alitalia.

Etihad Airways moet voor het jaar 2016 bloedrode cijfers neerschrijven. Terwijl ze in 2015 nog een nettowinst maakte van 103 miljoen dollar is het jaar 2016 goed voor een nettoverlies van 1,87 miljard dollar. Ook de omzet daalde van 9 miljard dollar in 2015 naar 8,36 miljard dollar vorig jaar.

Reden voor de slechte cijfers zijn voor het grootste deel de hoger dan verwachte eenmalige kosten. Zo was de afschrijving van toestellen door een lagere marktwaarde en de uitfasering van enkele vliegtuigen verantwoordelijk voor een vermindering van 1,06 miljard dollar aan het resultaat. Daarbij komt ook nog een verlies van 808 miljoen dollar bij op haar investeringen in de verlieslatende maatschappijen airberlin en Alitalia.

Ook de verliezen opgelopen door het hedgen van brandstof woog op het resultaat. Een vermindering van 11 procent van de eenheidskosten konden de lagere opbrengsten deels compenseren. Etihad zag vorig jaar haar omzet dalen met zo’n 7 procent door overcapaciteit op de markt en het economische klimaat.

Ook voor 2017 zullen het competitieve klimaat, een zwakke wereldeconomie en het krimpen van enkele markten op de belangrijkste routes volgens Etihad wegen op het financieel resultaat van 2017. De opbrengsten staan vooral onder druk in het business-segment van de markt. De reisvoorwaarden van bedrijven voor hun personeel blijven het reizen in economy in plaats van in business aanmoedigen.