Persbericht: verklaring van Swissport Belgium over de staking van dinsdag

Sinds vanmorgen is iedereen bij Swissport terug aan het werk gegaan. Daardoor kunnen de vluchten terug normaal afgehandeld worden, maar kan het wel nog enkele dagen duren vooraleer alle bagage die in Brussel is achtergebleven bij de eigenaars terecht is. Naar aanleiding van de staking gisteren heeft Swissport Belgium vanmorgen onderstaand persbericht verspreid.

Gisterenmorgen werd Swissport Belgium geconfronteerd met een wilde stakingsactie bij de afdeling Ramp Operations. Andere afdelingen hebben getracht een maximum dienstverlening te verzekeren.

In de voormiddag vond een overleg plaats tussen directie en vakbonden. Al gauw bleek dat het voornamelijk om een financiële kwestie ging. De vakbonden eisten dat ook dit jaar een premie zou worden uitbetaald aan de werknemers. De directie stelde voor om dit jaar dezelfde premie te betalen als in de periode 2013-2016. Tot grote verbazing van de directie werd het voorstel door de vakbonden van tafel geveegd. De vakbonden eisten een premiebedrag per persoon dat een veelvoud was van het voorgestelde bedrag. Daarop werd het overleg opgeschort.

Het overleg werd gisterennamiddag hernomen. De Swissport-directie heeft daarop – om de staking in het belang van de passagiers en de klanten zo snel mogelijk te beëindigen – een nieuw voorstel gedaan i.v.m. een nieuwe CAO 90. Dit voorstel werd uiteindelijk door de vakbonden aanvaard.

De Swissport-directie beklemtoont dat het voorbije zomerseizoen alle mogelijke inspanningen werden genomen om onderbezetting te voorkomen en aldus de behandelingsvolumes en de piekmomenten te kunnen opvangen.

De directie betreurt de gang van zaken van de voorbije 48 uur. Maandag vond er nog een syndicale delegatie plaats. Bij die gelegenheid werd door de vakbonden met geen woord gerept over een mogelijk nakend conflict of een verzoek voor een nieuwe CAO 90. Wilde stakingen zoals die van gisteren,  waarvan de passagiers en klanten (luchtvaartmaatschappijen) de grootste slachtoffers zijn, zijn totaal onaanvaardbaar. Wij hopen dan ook dat in de toekomst de regels van het sociaal overleg correct worden toegepast en dit in het belang van de passagiers en de luchthavengemeenschap.

Bron: Swissport Belgium