EASA waarschuwt A350-operatoren voor oververhittingsgevaar

In een noodrichtlijn waarschuwt EASA voor een oververhittingsgevaar in de brandstoftanks van de A350-900’s. Airbus is daarom bezig aan een software-update om naar de luchtvaartmaatschappijen te sturen om het risico te verminderen.

Concreet gaat het om het koelingsyteem van de hydraulische vloeistoffen die zich bevindt in de brandstoftanks. Recent is er ontdekt dat bij een overheat failure mode van de hydraulische pomp die door de motoren wordt aangedreven, de temperatuur van de hydraulische vloeistof snel kan stijgen.

Die situatie zou in combinatie met een kapotte Fuel Tank Inerting System (een systeem dat de ontvlambaarheid van de brandstoftanks vermindert) de temperatuur van de hydraulische vloeistoffen zo doen toenemen dat die de brandstof in de tank zou kunnen ontsteken.

EASA vraagt de A350-900-operatoren om de documentatie aan te passen en de komende weken zal Airbus ook een software-update sturen naar de maatschappijen die het type in hun vloot hebben. Het probleem werd zelf ontdekt en gemeld door Airbus.