Cargovluchten op Schiphol bedreigd door maximumcapaciteit

De bijna bereikte maximumcapaciteit van de luchthaven van Schiphol bedreigt de operaties van verschillende vrachtmaatschappijen op de luchthaven. Die maatschappijen verliezen hun slots als ze die niet voor 80 procent hebben benut, geen gemakkelijke doelstelling in een flexibele sector zoals de vrachtsector. Daardoor is het waarschijnlijk dat vrachtmaatschappijen hun activiteiten in de komende drie jaar zullen moeten afbouwen, ten voordele van andere vrachtluchthavens in Nederland, België en Duitsland.

Met 478.864 vliegbewegingen zat de luchthaven van Schiphol vorig jaar al bijna aan haar maximum van 500.000 bewegingen per jaar. Dat maximum werd in 2008 afgesproken en ligt vast tot 2020. Pas binnen drie jaar kan het aantal bewegingen op de Nederlandse luchthaven heronderhandeld worden en dus ook misschien terug toenemen. Op luchthavens met beperkte slots zoals Schiphol moeten maatschappijen van de EU minstens tachtig procent van hun slots ook daadwerkelijk uitvoeren, en dat is niet altijd vanzelfsprekend bij vrachtmaatschappijen.

Omdat de vrachtsector zeer flexibel is, kunnen vluchten niet altijd op de afgesproken slots worden uitgevoerd en worden ze ook regelmatig geannuleerd. Daardoor zijn er verschillende luchtvaartmaatschappijen op Schiphol, al is niet duidelijk om welke maatschappijen het allemaal gaat, die niet aan de nodige tachtig procent komen. In dat geval verliezen ze hun slots aan andere luchtvaartmaatschappijen. Vooral maatschappijen die passagiers vervoeren plukken hier de vruchten van aangezien zij bijna wel altijd op schema kunnen vliegen. Volgens ondernemersvereniging Evofenedex konden de vrachtmaatschappijen op Schipol gemiddeld maar 70 tot 80 procent van hun slots uitvoeren, te weinig om ze allemaal te behouden.

In augustus nam het vrachtvervoer naar Schiphol nog toe met 7,6 procent naar 146.666 ton. Toch verwacht Evofenedex dat het vrachtvervoer de komende maanden zal dalen omdat vrachtmaatschappijen een deel van hun slots verloren hebben. Woensdag maakte afhandelaar Menzies World Cargo bekend dat het een hondertal werknemers zal ontslaan omdat er minder vrachtvluchten zullen zijn van haar klanten. De grootste klant van Menzies op Schiphol, Air Bridge Cargo, verloor 10 van haar 23 wekelijkse vluchten omdat ze niet aan de vereiste tachtig procent kwam.

In totaal zouden de maatschappijen samen een dertigtal van in totaal 175 wekelijkse vrachtvluchten verloren hebben. Evofenedex pleit er nu voor om een lokale regel in te voeren zodat vrachtmaatschappijen voorrang zouden krijgen bij de verdeling van reserveslots. Nederlands staatssecretaris voor Infrastructuur Dijksma staat positief tegenover dergelijke maatregel zolang deze niet in strijd is met de EU-regelgeving.

Het is door de sterke opkomst van de lowcostmaatschappijen in Amsterdam zoals Ryanair en easyJet dat de luchthaven de afgelopen jaren sterk gegroeid is en op haar maximumcapaciteit is gestuit. Een vernieuwde en uitgebreide luchthaven in Lelystad die plaats kan bieden aan lowcost- en chartervluchten moet tegen 2019 een oplossing brengen, al is maar de vraag of die luchthaven op tijd zal kunnen opengaan en luchtvaartmaatschappijen bereid zijn om te verhuizen. Zo’n zes tot zeven miljoen passagiers zouden vanaf dan gebruik kunnen maken van Lelystad Airport in plaats van Schiphol.

De afbouw van het aantal vrachtvluchten naar Schiphol is goed nieuws voor de vrachtluchthavens rondom Amsterdam. Concurrenten voor Schiphol zijn onder andere Maastricht, Brussel, Luik, Luxemburg en Frankfurt Hahn. Of Brussels Airport met zijn geluidsproblematiek van het Brussels gewest een interessant alternatief kan zijn voor enkel vrachtmaatschappijen is de vraag. Voor B747-operatoren zoals Air Bridge Cargo is voor Brussel kiezen wellicht niet meteen de beste oplossing zolang het probleem van het geluidsoverlast met Brussel niet is opgelost.

Bron: Evofenedex, Dutch Shipper's Council, The LoadStar