De belangrijkste technische verschillen tussen de B737 MAX en NG

Nu TUI fly vandaag de eerste B737 MAX geleverd heeft gekregen, gaan we in dit artikel even kort in op de belangrijkste technische verschillen tussen de nieuwe MAX en de huidige NG’s. Vooral de motoren en de cockpit brengen de grootste veranderingen met zich mee.

De belangrijkste verandering aan de B737 MAX zijn dus de nieuwe CFM LEAP-1B motoren. Deze zijn ongeveer 11 tot 12 procent zuiniger dan de CFM56-7BE motoren op de NG’s. De LEAP-motoren zijn wel zwaarder dan die van de NG’s (385 kilogram per motor meer) maar brengen dus een verbeterde brandstofefficiëntie met zich mee en zijn ook 7 procent goedkoper om te opereren. De totale reductie in brandstofverbruik ten opzichte van de NG ligt op 14 procent. Het toestel is dankzij de nieuwe motoren ook 40 procent stiller dan de huidige NG’s.

Het neuswiel is 15 tot 20 centimeter hoger geworden om zo meer ruimte te geven tussen de onderkant van de motor en de grond. Het hoogteverschil is echter te beperkt om bij het opstijgen en het landen een groot verschil op te merken.

De spoilers zijn op de MAX fly-by-wire geworden. Dat betekent dat de spoilers niet meer via een resem kabels en dergelijke worden bestuurd en ook niet meer rechtstreeks verbonden zijn met de controlevlakken van de piloten. Het voordeel is een minder complex systeem, minder gewicht en een betere stopafstand bij het landen.

Een andere verandering is dat het luchtcirculatiesysteem van de cabine en de cockpit nu elektronisch geregeld kan worden. Een elektrisch systeem kan nu precies de hoeveelheid lucht aftappen van de motoren die nodig is om de druk in de cabine te behouden. Bij de NG kan die hoeveelheid niet geregeld worden en kan je enkel kiezen tussen ‘niets of alles’. Daardoor wordt er vaak meer lucht afgenomen van de motoren dan noodzakelijk en dat vermindert het prestatievermogen van het toestel.

Voor de piloten verandert er visueel ook wel wat. Behalve enkele kleine aanpassingen aan de cockpit zijn vooral de vier grote schermen verschillend ten opzichte van de NG. De informatie die de piloten hierop zien, is dezelfde als op de NG maar alles is veel groter en ook veel duidelijker weergegeven.

Voor de B737 MAX hebben piloten die op de NG vliegen geen nieuwe typerating nodig. In slechts enkele uren tijd kunnen ze zich op de computer omscholen om met de MAX te mogen vliegen.

Bron: B737 Technical Guide by Chris Brady