Maandag vindt er in Frankfurt een vergadering van de raad van bestuur van SN Air Holding plaats. Daarin zal onder meer de verdere toekomst van het bedrijf worden besproken alsook een managementwissel aan de top. Dat berichten L’Echo en De Tijd. Volgens La Libre Belgique zouden CEO Bernard Gustin en financieel directeur Jan De Raeymaeker gevraagd zijn ontslag te nemen, wat ze geweigerd hebben.
Nu maandag komt de raad van bestuur van de SN Air Holding (voor 100 procent in bezit van Lufthansa) samen in Frankfurt om de toekomstplannen van Brussels Airlines verder te bespreken. Volgens De Tijd staat er ook een managementwissel op de agenda. Huidig CEO Bernard Gustin en financieel directeur Jan De Raeymaeker zouden volgens La Libre Belgique een brief hebben gekregen met daarin de voorwaarden voor het beëindigen van hun contract.
De sfeer tussen de Belgische top van Brussels Airlines en Lufthansa zou gespannen zijn door de verschillende toekomstvisies. Lufthansa zou Brussels Airlines verder willen integreren in Eurowings, Gustin en co daarentegen willen Brussels Airlines behouden als een hybride maatschappij (goedkope vluchten in Europa maar met een kwalitatief langeafstandsproduct) en deze zo verder ontwikkelen.
Brussels Airlines woordvoerster Wencke Lemmens zei tegen L’Echo dat er maandag een evaluatie plaatsvindt van Brussels Airlines, maar dat het nog geen D-Day is voor de maatschappij. Ze voegde er ook aan toe dat er inderdaad spanningen zijn, maar dat de maatschappij dan ook op een belangrijk keerpunt staat van haar geschiedenis.
Ik snap niet goed waarom LH ontevreden zou zijn over Brussels. Hun model werkt.
Ja dat was te verwachten he , dat is de schuld van de regering belgie .
De spoorweg elk jaar miljarden toesteken en blijven rijden door de vakbonden de rotzooi van belgie . En Brussel airline verkopen dat winst maakte . De is belgie dat ze eens de boeken toedoen van de spoorweg dan zijn we miljarden rijker . En brussel airline nooit moeten verkopen dat was al zeker dar er iets uit de lucht ging vallen van Lufthansa . En staken zal er niets beter op worden Lufthansa is de baas is al .
Volgens mij gaan we terug naar Sabena toestanden. Ik zie Brussels airlines nog failliet gaan. Herinner Sabena verkocht is geweest aan swissair, in ze Sabena hebben laten doodbloeden. Wel, ik zie hetzelfde met Brussels airlines hetzelfde gebeuren. Geschiedenis herhaalt zich
Ik ben het volledig met je eens. Binnen afzienbare tijd bestaat Brussels Airlines niet meer. Thomas Cook België moest ook zo nodig zijn vluchten laten uitvoeren door Brussels Airlines ipv bijvoorbeeld samen te werken met TUI België, dus ook dat deel gaat nu naar de Duitsers gaan ipv in België te blijven. Anderzijds, als Brussels Airlines in Eurowings opgaat, misschien niet slecht voor onze Regionale Luchthavens want Eurowings heeft een traditie in Duitsland om veel in te zetten op dergelijke Luchthavens. Binnen afzienbare tijd is Brussels Airport toch onbereikbaar wegens dichtslibbende wegen dus zou meer vliegen via Regionale Luchthavens (Oostende bijvoorbeeld voor Vlaanderen) de beste oplossing zijn.
Ik ga ervan uit dat we goede verbindingen hebben met Brussel. Of die vliegtuigen nu toebehoren aan Brussels Airways, aan Eurowings of aan Lufthansa zal me worst wezen. Ik voel me nu eenmaal niet emotioneel verbonden met een naamloze vennootschap.
Ik zou niet zozeer zeggen dat er geen verschil is tussen of Brussels Airlines die vluchten opereert of eurowings want dat is er weldegelijk. Brussels airlines vliegt veel prime zakenverbinding als full airline daarentegen EW is full low cost. Lees ryanair toestanden dus… veel zakenmensen vallen daar niet bepaald voor. Daarenboven komt dat LH dan de keuze heeft waar nodig de prime vluchten lekker zelf te nemen en de mindere vluchten in de boot van EW schuift en snoeit waar het wil wat nefast is voor een zakenhub als BRU. Lees.. we gaan naar een low cost luchthaven met mogelijk heel wat minder of minder goeie verbindingen die tot gevolg gaan hebben dat veel maatschappijen minder gaan vliegen of wegblijven..(vooral lange afstand)’ bovendien is de kans groot dat LH de lange afstand allemaal naar FRA wil halen en dan is het hek van de dam en gaan we naar ‘fallout’ voor BRU…dan gaan meer andere maatschappijen klanten naar hun hubs vliegen dan vanuit BRU rechtstreeks te gaan. Kortom.. dit alles ruikt zeer sterk naar dat we teruggaan naar status van vlak na de faillisementen van een aantal
Belgische carriers begin jaren 2000 en dan is 15j hard werk en lobbyen voor niks geweest. Fingers crossed dat ik fout ben, maar ik hen zo mijn (gegronde) vrees.
We zouden moeten fier zijn dat we over zo’n icoon beschikken, of zeg ik nu beschikten. Onze beleidsmensen hebben zich blijkbaar nog eens laten rollen. Spijtig ….. maar blijkbaar zit wat fierheid niet in onze genen, de Duitsers hebben dit wel. Hopelijk komt er toch nog goed nieuws uit de bus, het plichtbewuste personeel verdiend dat.