Spotten op Genève Cointrin

Afgelopen vrijdag 3 juni gingen we met enkele BRUspotters een dagje spotten op de luchthaven van Genève. In mei 2009 waren we daar al met een twaalftal mensen gaan spotten naar aanleiding van de jaarlijkse forumdag van Flightlevel. Net als toen vlogen we nu ook weer met easyJet. De goede uren (ochtend – en avondvlucht) en de relatief lage prijs (40-50 euro) maken van Genève een ideale bestemming voor een eendaagse spottrip. Een verslag van deze dag.

Over de luchthaven
De luchthaven van Genève is gelegen in het westen van Zwitserland op de Zwitserse-Franse grens. De luchthaven ligt op slechts vier kilometer van het centrum van de stad, wat ideaal is voor de mensen die maar voor één dag naar de Zwitserse stad komen voor zaken. Met zijn bijna twaalf miljoen passagiers in 2010 is Genève de tweede drukste luchthaven van Zwitserland. Een zeventigtal maatschappijen hebben Genève in hun netwerk, waaronder ook vijf cargomaatschappijen. Tussen al die maatschappijen zitten er voor de spotter zeker enkele interessante bij die niet vaak op andere Europese luchthavens te zien zijn. Zo vliegt Gulf Air sinds kort met een B737-700  van PrivatAir naar Bahrein in de kleuren van Gulf. Andere interessante maatschappijen zijn Air Mauritius, Iran Air, Kuwait Airways en Saudi Arabian Airlines. Ook enkele Noord-Amerikaanse maatschappijen vliegen op Genève, zoals United en Air Canada. Voor dit zomerseizoen zijn de belangrijkste nieuwe verbindingen die van Emirates naar Dubai en die van Gulf Air naar Bahrein.

Het is zeven uur ’s morgens wanneer we verzamelen op Brussels Airport voor de vlucht naar Genève van 08:15. We zijn in totaal met zeven man en hebben onze afgedrukte instapkaarten bij zodat we rechtstreeks naar de gate kunnen. Onze gate is A58 en onze A319 van easyJet komt daar om 07:45 aan. Het is de HB-JZJ deze keer. De aankomende passagiers stappen uit en niet veel later begint de boarding van onze vlucht. We zetten ons aan de linkerkant verspreid over enkele rijen zodat de meesten onder ons toch een raamplaats hebben. Het lijkt alsof we op tijd gaan vertrekken, maar uiteindelijk is het toch nog even wachten op enkele passagiers. Na de pushback taxiën we naar baan 07R. Op dit uur zijn er nog relatief weinig vertrekken en met slechts enkele minuten vertraging stijgen we op. De vluchttijd bedraagt een klein uur. Door de lichte noordoostenwind is baan 05 in Genève in gebruik. De approach gaat dus spijtig genoeg niet over het meer.


©Yannick De Bel

Wanneer we om 09:30 landen is het sterk bewolkt, maar toch warm. Na enkele foto’s van de cockpit te hebben genomen, gaan we richting vertrekhal waar we de gratis busticketten ophalen. Elke aankomende passagier kan namelijk in de aankomsthal, waar de bagage wordt opgehaald, een gratis ticket krijgen voor het openbaar vervoer in Genève. We kopen nog snel wat drinken en eten en nemen bus 28 naar de spot aan baan 05. Er is ongeveer om het kwartier een bus, dus het is niet lang wachten. De vijfde stop moeten we eraf en stappen we naar een kleine parking iets verderop. Vanaf deze plaats kan je de vliegtuigen fotograferen die oplijnen op baan 05 alsook de landingen. Wanneer we aankomen komt de United B767-400 er net met veel lawaai aangereden. Deze levert al direct enkele mooie foto’s op.


©Yannick De Bel

©Yannick De Bel

Doordat je zowel landing als takeoff kan zien, en alles op één baan landt, is Genève wel een relatief drukke luchthaven. We zien een komen en gaan van verscheidene Europese maatschappijen met als koploper natuurlijk easyJet, dat een basis heeft op Genève. Ondertussen wordt het steeds zonniger en zonniger. Het wordt dus toch nog goed weer.
De A319 van Brussels Airlines in Star Alliance kleuren, OO-SSC, die een halfuur na ons in Brussel is vertrokken, komt ook aangereden. Altijd leuk om je ‘eigen’ maatschappij op een buitenlandse luchthaven te zien.


©Yannick De Bel

©Yannick De Bel

©Yannick De Bel

©Yannick De Bel

Tegen 12:00 is het terug tijd voor enkele grotere vliegtuigen. De A330 van SWISS en de B767 van Air Canada komen er aan. Spijtig genoeg is het op dat moment minder zonnig. De tweede B767 van United naar Washington vertrekt niet. Deze wordt weggesleept naar een andere plaats omdat er technische problemen zijn. Zonde, aangezien het juist die in Star Alliance-kleuren is.


©Yannick De Bel

Omdat het niet zo de beste plaats is om de aankomende vliegtuigen van opzij te fotograferen, besluiten we om rond 13:00 de parking te verlaten en een vijftal minuten verder te lopen. Daar hebben we een betere plaats om de landingen te fotograferen. Dat is belangrijk aangezien de paarse Etihad A330 verwacht wordt. Om 13:23 krijgen we hem te zien. De zon breekt op het juiste moment door enkele wolken en de speciale Etihad landt met zonlicht.


©Yannick De Bel

Even later landen ook de B777-200 van Emirates en een B757 van PrivatAir. Deze Zwitserse maatschappij heeft op Genève haar hoofdkwartier. Sinds deze zomer vliegen zij ook enkele keren per week voor Gulf Air naar Bahrein. Spijtig genoeg niet vandaag. We keren terug naar onze vertrouwde parking waar we nog tot 15:30 de vertrekken fotograferen, waaronder ook de B777 van Emirates.


©Yannick De Bel

©Yannick De Bel

©Yannick De Bel

Vermits de zon rond dit uur niet meer zo goed staat langs deze kant van baan 05, gaan we naar een spot die uitzicht heeft op de andere kant van de baan. Het is ongeveer tien minuten stappen naar die spot. Deze is gelegen op het dak van een garage die dienst doet als parking. Vanaf deze plaats heb je uitzicht op baan 05, maar wel vanop een grotere afstand en met enkele bosjes bomen in de voorgrond. Om de vertrekkende vliegtuigen te fotograferen is het dus iets moeilijker, maar het zicht op de aankomsten is wel goed. Tegen 16:10 landen zowel de A300-600 van Kuwait Airways en Iran Air. Deze zijn de laatste hoogtepunten van de dag. De A320 van Saudi was net geland voor we op het dak aankwamen, waardoor bijna niemand er een foto van heeft. Om 16:30 is het beste van de dag voorbij en wandelen we terug naar de bushalte waar we dezelfde bus 28 richting de luchthaven nemen.


©Yannick De Bel

©Yannick De Bel

We zijn ongeveer twee uur voor vertrek op de luchthaven en we gaan daarom nog iets eten in Burger King. Sinds het spottersterras gesloten is, kan je eigenlijk praktisch nergens nog foto’s trekken van de apron vanuit het passagiersgedeelte. Er valt dus niet veel meer te spotten. De vlucht is voorzien voor 19:40 en de boarding begint al om iets over 19:00. De vlucht zit duidelijk voller dan de heenvlucht, en weer bezetten we enkele raamplaatsen aan de linkerkant. We taxiën naar baan 05 en stijgen daar op om 19:35. De vlucht verloopt normaal en vrij snel beginnen we weer aan de landing in Brussel. Wanneer we op baan 02 landen zien we nog de nieuwe Malev One World B737 klaarstaan om op te stijgen, en aan het einde van de A-pier staat er ook een A320 van Thomas Cook met een nieuwe K3-beschildering. Een leuke verrassing om de dag te eindigen. Desondanks de bewolking af en toe was het toch weer een geslaagde trip, met als hoogtepunt natuurlijk de ‘Visit Abu Dhabi’-A330 van Etihad.

Genève is een interessante luchthaven met enkele heel goede spots en interessant vliegverkeer, zeker voor de spotter die ook geïnteresseerd is in de kleinere zakenjets, waarvan je er tientallen per dag ziet aankomen en vertrekken. Genève is op een goedkope manier bereikbaar met easyJet vanaf Brussel. Alle spots zijn te voet of per bus bereikbaar op slechts vijf tot tien minuten rijden.