Primera Air in Brussel: 21 procent meer capaciteit naar de VS en nieuwe bestemming

Vanaf mei 2019 strijkt Primera Air neer op Brussels Airport. De IJslandse lowcostmaatschappij met Deense en Letse vergunningen zal met twee fabrieksnieuwe B737 MAX9’s vanaf Brussel naar Boston, Newark en Washington gaan vliegen. Het brengt het aantal Amerikaanse bestemmingen vanaf Brussel op zes en breidt het aanbod met een vijfde uit ten opzichte van deze zomer. Hoewel de laagste tarieven niet zo veel goedkoper zijn dan de andere non-stopmaatschappijen, zorgt Primera voor een pak meer concurrentie. De maatschappij kende dit jaar echter een woelige start met haar vluchten naar de VS, en schrapt nu ook al haar vluchten vanaf Birmingham. Maar het belangrijkste voor Brussel? Eindelijk terug een verbinding met Boston.

Sinds het verdwijnen van Sabena krijgt Brussels Airport voor het eerst terug een rechtstreekse verbinding met Boston. Primera Air start vanaf juni met 4 rechtstreekse vluchten per week naar Boston. Een route die momenteel geen concurrentie kent en het grootste kans op succes heeft. De andere twee routes die Primera Air start naar Newark (dagelijks) en Washington (3 keer per week) zullen meer onder druk staan.

De verbinding Brussel – New York is momenteel al goed bediend door zowel United Airlines (dagelijks naar EWR), Brussels Airlines (dagelijks naar JFK) en Delta Airlines (dagelijks naar JFK). Primera Air wordt de vierde maatschappij vanaf Brussel naar deze grote markt. Met lage prijzen in economy en premium kan de route echter best veel kans hebben op slagen, zeker als je ermee rekening houdt dat zowel United als Brussels Airlines hun vliegtuigen voornamelijk vullen met connectiepassagiers vanuit Afrika of met passagiers die verder doorvliegen in de VS. Passagiers van die markt kan Primera Air dus niet afsnoepen en moet zich dus volledig focussen op de O&D-trafiek (origin en destination).

Voor de route naar Washington liggen de kaarten gewaagder. United Airlines vliegt dagelijks tussen Brussel en Washington Dulles en ook Brussels Airlines vliegt in de zomer 6 keer per week op de Amerikaanse hoofdstad. Het is de vraag hoeveel extra capaciteit die markt tijdens de zomer nog aankan. Brussels Airlines startte in 2013 met een dagelijkse avondvlucht naar Washington die zowel in de zomer als in de winter werd uitgevoerd, maar moest die route al een jaar later seasonal maken met enkel ochtendvluchten in de zomer door een zwakkere vraag in de winter. Ook in het zomerseizoen (van maart tot en met oktober) zitten de vluchten naar Washington niet overvol. Of Primera Air haar drie wekelijkse vluchten goed zal kunnen vullen wordt afwachten.

Door de komst van Primera Air breidt de capaciteit op de markt Brussel – Verenigde Staten wel sterk uit. Ten opzichte van deze zomer zullen er volgende zomer 21,2 procent meer zetels beschikbaar zijn naar de VS. United Airlines blijft de grootste speler met 21 vluchten per week gevolgd door Brussels Airlines (13 vluchten), Delta Airlines (14 vluchten) en Primera Air (14 vluchten).

Primera Air zal deze routes gaan uitvoeren met haar fabrieksnieuwe B737 MAX9’s. Die worden volgend jaar geleverd en zullen worden geconfigureerd in 2 klassen: premium en economy. De premium-sectie zal bestaan uit een 2-2-configuratie met 16 stoelen en zal een seat pitch bieden van 49”. De economy-sectie met 168 zetels zal een seat pitch bieden van 30 tot 32 inch naargelang de locatie in het vliegtuig.

De prijzen die Primera Air aanbiedt zijn niet spectaculair minder dan de huidige aanbieders. Voor reizigers die zonder bagage en zelfs zonder grote handbagage kunnen reizen biedt Primera Air wel een substantiële korting ten opzichte van de concurrentie. Maar wanneer je een stuk bagage toevoegt wordt het verschil met de concurrentie bijzonder klein, zeker als je daarbij nog eens rekening houdt met krappere stoelen en geen maaltijden en dranken.

Waar Primera Air wel mee kan scoren zijn haar premium-stoelen. Die bieden een seat pitch van 49” en zijn daarmee een pak ruimer dan de premium economy van bijvoorbeeld United (34”) of Brussels Airlines (34”) en dat voor een gelijkaardige of goedkopere prijs. Zeker op de route naar Boston, waar ook veel business-trafiek op zit, bieden de premium-zetels een goed alternatief.

Primera Air vliegt momenteel al van Londen Stansted en Parijs naar Washington, Boston en Newark. Eerder dit jaar kondigde de maatschappij vluchten aan vanaf Birmingham naar New York, Boston en Toronto, maar al snel werd de geplande route naar Boston gesloten en het aantal vluchten naar New York verminderd ten voordele van vluchten van Londen naar Washington. Primera Air besloot in juni om alle langeafstandsvluchten vanaf Birmingham te schrappen en recent zelfs de geplande Europese vluchten deze winter vanaf Birmingham te annuleren. Ook de route van Londen Stansted naar Toronto werd voorlopig uitgesteld.

Reden voor die annuleringen en vertragingen is volgens de maatschappij de late levering van haar nieuwe A321neo’s. Die waren in april nog steeds niet geleverd waardoor de maatschappij zich gedwongen zag om toestellen van National (B757) en EuroAtlantic Airways (B767) te huren om de geplande vluchten vanaf Londen en Parijs te kunnen uitvoeren. Tegen het einde van de zomer zou de maatschappij over genoeg eigen toestellen beschikken om haar vluchten zelf uit te kunnen voeren.

De maatschappij is met de eerste langeafstandsvlucht in april 2018 een jonge speler op de Trans-Atlantische markt. Voorlopig lijkt het erop dat Birmingham haar beloofde Amerikaanse vluchten niet meteen terugkrijgt en Primera Air voor Brussel heeft gekozen voor meer zekerheid. Routeverschuivingen tegen volgende zomer vanaf Brussel zijn gezien het verleden van de maatschappij niet uit te sluiten. Als de maatschappij ziet dat één van de bestemmingen het niet goed doet, zal ze net zoals met de vluchten Birmingham-Boston die het ook niet goed deden qua boekingen niet aarzelen om de vluchten te schrappen.