Minder dan vier maanden na de start van het ambitieuze project, besluit Air Belgium om tussen 1 oktober en 31 maart volgend jaar alle vluchten tussen Charleroi en Hong Kong op te schorten. De maatschappij wil zich concentreren op het uitvoeren van ACMI-vluchten voor andere maatschappijen.
Volgens topman Niky Terzakis ligt een geschil met de Chinese touroperator die voor het nodige volume aan passagiers zou zorgen aan de basis van de beslissing. Hij benadrukt dat het om een tijdelijke maatregel gaat en dat Air Belgium van plan is om de vluchten komende zomer te hervatten. Ook de nieuwe lijnen naar Zhenghzou, Wuhan en Taiyuan staan nog steeds op het programma en de eerste vluchten naar die steden zouden nog voor dit jaar gepland zijn.
Op dit moment vliegt één van de Air Belgium-toestellen (de vloot bestaat uit vier Airbus A340-300’s overgenomen van Finnair) voor British Airways. Die zogenaamde Aircraft, Crew, Maintenance & Insurance (kortweg ACMI) moet de komende maanden voor de noodzakelijke centen zorgen. Eerder verhuurde ABB ook al toestellen en crew aan onder andere TUI, Condor, Surinam Airways en Air France.
Passagiers die voor deze winter een bevestigde boeking hadden, worden alternatieven aangeboden via Brussel en krijgen ook transport tussen Charleroi en Brussels Airport aangeboden.
Topman Niky Terzakis van Air Belgium heeft zelf verklaard dat de meeste reizigers Vlamingen waren. Is er dan geen marktonderzoek geweest ? Indien wel, waarom kiest men dan Charleroi als basis dat voor Vlamingen zeker niet de gemakkelijkste luchthaven is qua bereikbaarheid. Als men dan toch Regionaal wil vliegen, wat een pluspunt is, zijn er betere alternatieven, Oostende bijvoorbeeld. Maar goed, Air Belgium zal wellicht ook gezwicht zijn voor de “sponsoring” van de Waalse Regering…
Ja ook China zal nooit iets worden
Charleroi is niet goed voor verdere verbindingen in Europa dan .
en met de A340 kosten brandstof zeer hoog . 99% doen die weg voor de kosten en air belgium gaat er mee vliegen ???? beste dat air belgium stopt met vluchten en 100% inzet voor verhuur dat zal meer winst zijn dan nu
vluchten opstarten kosten zeer veel geld en met charleroi niet 100% goed ( brussel airport was 99% beter )