Brussels Airport in 3D voor flight simulator

Enkele honderden uren, zoveel tijd hebben Tim Vancauwenbergh en Aderik Verraest al gestoken in het modelleren en ontwerpen van een simulatie van Brussels Airport. De twee jonge flight simmers bouwen de nationale luchthaven vanuit het niets volledig na. Het werk zal uiteindelijk gebruikt worden in vluchtsimulatoren maar kan in de toekomst ook andere toepassingen hebben. Het ontwerp is nog niet klaar, maar we konden wel al eens een kijkje nemen naar hun project.

Een virtueel Brussels Airport maken en uitwerken tot in het detail. Het vraagt engelengeduld en zowel Tim als Aderik hebben elk al enkele honderden uren werk gestoken in hun project ‘Belux Scenery’. Een scenery is een realistische versie van een omgeving of een luchthaven die kan worden gebruikt in vluchtsimulatoren. In de bekende simulatoren zoals Flight Simulator X of Prepar3D van Lockheed Martin worden de meeste luchthavens gemaakt op basis van standaardmodellen waardoor elke luchthaven er in de simulator hetzelfde uitziet.

Bij Belux Scenery maken Tim en Aderik elk gebouw en elk object na zoals deze in het echt is. En daar blijft het niet bij, ook de ondergrond en de taxiwegen van Brussels Airport worden realistisch nagebootst. “We zijn in februari begonnen en voor de modellen alleen kan je rekenen op een goede vijfhonderd uur werk. Ik werk de modellen uit en Aderik houdt zich bezig met de ondergrond en de taxiwegen, ook al goed voor enkele honderden uren. Een eerste versie zou tegen februari 2019 moeten af zijn.”

Work in progress voor het BRUcargo-gedeelte. De meeste gebouwen staan er, maar moeten nog verder met hun juiste textuur worden uitgewerkt.

Het is dan ook geen gemakkelijke klus. Elk gebouw en elk object wordt manueel uitgetekend op de computer. “We baseren de modellen op basis van duizenden foto’s die we verzameld hebben van onszelf of van mensen die werken op Brussels Airport. Deze combineren we met Google Earth en fotorealistische 3D-opnamen,” legt Tim uit. “We meten de afbeeldingen in drie dimensies en vergelijken de afmetingen van de foto’s met die van Google Earth en nemen zo een afgerond gemiddelde voor het gebouw.”

Elk object of gebouw wordt zorgvuldig uitgetekend in de juiste dimensies.
Work in progress, maar ook aan de spotters en het nieuwe spottersplatform is gedacht.

Het werk dat Tim en Aderik doen zal de flight simulator community in België een stap vooruit kunnen zetten en een nieuwe ervaring geven. “We waren het beu om te moeten wachten op een ontwikkelaar die een nieuwe versie van Brussels Airport zou ontwikkelen. Als lid van de FSCB (Flight Simulator Club Belgium) geef ik regelmatig demo’s op luchtvaartgerelateerde evenementen (zoals afgelopen openbedrijvendag bij Thomas Cook in Gent) en het is steeds lastig om op de thuisbasis Brussel te moeten landen in een omgeving die er totaal niet realistisch uitziet. Vandaar dat we besloten om zelf de handen uit de mouwen te steken.”

Hoewel de scenery initieel enkel voor Flight Simulator X en Prepar3D wordt gemaakt zijn toekomstige toepassingen niet uit te sluiten. “Alle modellen zijn gemaakt in sketchup waardoor je ze dus perfect voor andere doeleinden kunt gebruiken.” Het is een tot in detail uitgewerkt 3D-model van Brussels Airport, dus wie weet waar ze ooit nog voor kunnen worden gebruikt.

Het hoofdkwartier van TUI op Brussels Airport met daarnaast de hangaar van Brussels Airlines.
De militaire luchthaven van Melsbroek.
De versie van Brussels Airport zal zeer actueel zijn, inclusief de recent geplaatste waarschuwingsborden.
De overdekte walk-to-stands die gebruikt worden voor Ryanair, easyJet en Brussels Airlines-vluchten.

De bureau’s voor loadmaster/red cap van de A-pier.
Zicht op de B-pier maar nog zonder beweegbare bruggen.

De beroemde watertoren in Steenokkerzeel.
De connector tussen A- en B-pier.

De terreinen van luchtverkeersleider Skeyes.

Tim Vancauwenbergh (links) en Aderik Verraest (rechts).