Tot 35 procent grotere vertragingen in Europees luchtruim verwacht voor 2019

Deze zomeren voor de rest van 2019 verwacht Eurocontrol tot 35 procent meer vertragingsminuten dan vorig jaar. De periode van januari tot en met maart van dit jaar kende al hogere vertragingen dan dezelfde periode vorig jaar. In plaats van capaciteitsuitbreidingen is de capaciteit van het Europese luchtruim gedaald ten opzichte van vorig jaar.

Met 25,6 miljoen vertragingen door ATFM (Air Traffic Flow Management, een systeem dat het aantal vluchten reguleert om zo een optimale doorstroming van het vliegverkeer te creëren ) in 2018 was dat goed voor 1,7 miljard euro kosten, ofwel zo’n 70 euro per minuut. Eurocontrol vreest voor een zwaarder scenario deze zomer, doordat er in Europa een tekort is aan luchtverkeersleiders en de congestie op luchthavens enkel maar toeneemt. Voor de periode januari-maart 2019 waren al 600.000 minuten vertraging meer dan in 2018.

Een van de plannen die Eurocontrol wil uitvoeren is om zo’n 1.000 vluchten per dag een andere route te laten vliegen of op een lager niveau te lagen vliegen. Dit brengt wel meer kosten voor de luchtvaartmaatschappijen met zich mee omdat de vluchttijd zal stijgen en ook het brandstofverbruik door het vliegen op een lagere hoogte zal toenemen.

Er zijn ook andere technische maatregelen die aan de verschillende actoren op het terrein worden gevraagd om zo het ATFM-systeem zo efficiënt mogelijk te laten verlopen. Daarmee hoopt Eurocontrol het aantal vertragingsminuten van vorig jaar te evenaren en hopelijk niet verslechterd te zien.

Vorig jaar was een absoluut rampjaar voor het Europese vliegverkeer. Capaciteitsproblemen door personeelsproblemen, stakingen en gefragmenteerde luchtruimen zorgden in 2018 voor 75 procent van alle vertragingen in Europa. Toen liep 33 procent van alle vluchten een vertragingen op met een gemiddelde van 49 minuten en deze zomer zou dat aantal verder blijven stijgen.