Icelandair wil af van bestelling B737MAX

De Icelandair Group onderzoekt hoe ze onderuit kan van de levering van de resterende B737MAX-vliegtuigen. Zes zijn er al geleverd maar tien moeten nog worden geleverd. De maatschappij onderzoekt de piste om haar B757 daarom langer in de vloot te houden.

Icelandair onderzoekt de mogelijkheid om de tien B737MAX-toestellen die nog geleverd moeten worden te annuleren. Dat zegt het IJslandse Morgunblaðið. Icelandair had al zes van die toestellen in ontvangst genomen, maar die staan al sinds maart vorig jaar aan de grond.

Omdat de levering van de resterende tien toestellen al een vertraging heeft opgelopen van meer dan 12 maanden zou volgens het contract Icelandair de mogelijkheid hebben om een groot deel van de bestelling te annuleren. Het gaat dan om zeven toestellen die dit en volgend jaar geleverd zouden worden.

De B757’s langer in dienst houden zou volgens het management van Icelandair slimmer zijn, tenminste zolang de brandstofprijzen laag blijven. De maatschappij zou dit in de eerste plaats doen om financiële ademruimte te creëren. Deze maand gaat Icelandair Group ook nieuwe aandelen uitgeven, die zo’n 200 miljoen dollar cash moeten genereren voor de maatschappij.

Het zou niet onverwacht zijn moest Icelandair besluiten de B737MAX te annuleren. Nog voor de coronacrisis onderzocht ze verschillende pistes waaronder die van een volledige Airbus-vloot. Icelandair bekeek drie scenario’s: een ongewijzigd beleid, een snellere vlootvernieuwing door A321neo’s samen met de B737MAX in de vloot te introduceren of overschakelen op een volledige vloot van Airbus-toestellen.