Airbus mikt op ‘zero-emission’-vliegtuig tegen 2035

Airbus wil tegen 2035 een ‘zero-emission’-vliegtuig op de markt brengen. De vliegtuigbouwer heeft drie concepten naar voren gebracht om tot dat doel te komen, elk met een verschillende aanpak om tot een vliegtuig te komen dat geen schadelijke stoffen uitstoot.

Alle drie de concepten hebben wel dezelfde brandstof die ze zullen gaan gebruiken: waterstof. Airbus gelooft in de toekomst van deze propere brandstof voor de luchtvaart. De drie concepten die Airbus voorstelt dragen allemaal de codenaam ZEROe.

Het eerste concept bevat een vliegtuig voor 120-200 passagiers dat wordt aangedreven door turbofanmotoren. Die zullen dan worden aangedreven door het verbranden van waterstof. Het bereik van het vliegtuig zou boven de 2.000 zeemijl moeten uitkomen.

Het tweede concept is een turboprop met plaats tot 100 passagiers dat een bereik van zo’n 1.000 zeemijl zou moeten hebben. Ook hiervoor wordt waterstof gebruikt om de twee gasturbines aan te drijven.

Het derde voorstel is een ‘blended-wing’-vliegtuig waarbij de vleugels worden samengevoegd met de romp en plaats zou moeten bieden tot 200 passagiers. De brede romp heeft als voordeel dat er ook verschillende mogelijkheden zijn om de waterstof op te slaan.

Airbus mikt om dankzij deze drie verschillende concepten uit te komen tot een eerste volledig groot waterstofvliegtuig tegen 2035.