A320 van TAP verliest op een week tijd twee maal cabinedruk

Op een week tijd waren er bij TAP Air Portugal twee incidenten waarbij een vlucht een nooddaling moest maken omdat de cabinedruk wegviel. Het ging twee keer om hetzelfde toestel. De eerste keer werd het toestel na twee dagen al opnieuw in gebruik genomen, nu staat het toestel nog steeds aan de grond op de thuisbasis van TAP in Lissabon.

Zowel op 30 juni als op 7 juli viel de cabinedruk van dezelfde A320 (CS-TVB) van TAP weg tijdens de vlucht. De twee incidenten deden zich telkens voor op kruishoogte net na vertrek vanuit Lissabon. Een eerste keer was op 30 juni op een vlucht van Lissabon naar Oslo. Toen het vliegtuig zich ten noordoosten van Porto bevond, vloog het toestel op 34.000 voet wanneer de cabinedruk plots wegviel. Het toestel daalde zoals de procedure voorschrijft naar een hoogte van 10.000 voet. Op die hoogte kan er namelijk geademd worden zonder extra zuurstof. Het toestel week nadien uit naar Porto.

Enkele uren later vloog het toestel zonder passagiers van Porto naar Lissabon op een maximale hoogte van 10.000 voet. Daar werd het toestel twee dagen aan de grond gehouden voor troubleshooting alvorens op 2 juli opnieuw in dienst te treden.

Op 7 juli deed zich echter opnieuw eenzelfde scenario voor. Het toestel was op weg van Lissabon naar Kopenhagen toen de cabinedruk ter hoogte van Bilbao wegviel. Het vliegtuig maakte opnieuw een nooddaling naar 10.000 voet. De zuurstofmaskers kwamen door het verlies van cabinedruk naar beneden. Deze keer keerde de bemanning terug naar Lissabon. Daar staat het toestel sindsdien aan de grond.

Problemen met de cabinedruk aan boord van een vliegtuig zijn niet uitzonderlijk, maar dat het probleem twee maal op een week op hetzelfde toestel plaatsvindt, is wel uitzonderlijk. Wanneer de cabinedruk wegvalt moet een vliegtuig zo snel mogelijk dalen tot op een hoogte van 10.000 voet, tenzij dit niet mogelijk is door bijvoorbeeld een hoge bergketen. Op die hoogte kan er namelijk normaal geademd worden. Naargelang de snelheid waarmee de cabinedruk wegvalt en de hoogte van het vliegtuig op het moment kunnen mensen al na enkele seconden bewusteloos raken zonder zuurstofmasker.