Faillissement voor JAL een feit: 15.600 banen weg

Dinsdag 19 januari gaat ongetwijfeld de geschiedenisboeken in als een zwarte dag voor de Japanse luchtvaart. Vandaag vroeg de grootste luchtvaartmaatschappij van het land (en bij uitbreiding van heel Azië) immers het faillissement aan. Het gaat voor alle duidelijkheid niet om een stopzetting van de activiteiten, de maatregel werd getroffen om zich te kunnen beschermen tegen schuldeisers.

Volgens het Japanse persagentschap Kyodo wil de maatschappij na een grondige reorganisatie weer verder gaan, maar dan in een zwaar afgeslankte vorm. Het lot van 15.600 werknemers van de onderneming zou daarmee bezegeld zijn. In ruil voor die grootschalige herstructureringsronde komt de Japanse overheid met maar liefs 2,3 miljard dollar over de brug om de operaties voorlopig verder te zetten.

© Jonathan Zaninger – airliners.net

JAL – kort voor Japan Air Lines – werd in 1951 opgericht en was tussen 1953 en 1987 voor de helft eigendom van de Japanse overheid. Sinds 23 jaar is het dus weer volledig geprivatiseerd. Het bedrijft kampte echter al lang met een grote financiële achterstand en de schuldenberg wordt op dit moment geschat op meer dan 15 miljard euro. De beurskoers zakte dinsdag tot 3 yen, waardoor het bedrijf nog maar 60 miljoen euro waard was.

Vooral in de jaren zestig kende de luchtvaartmaatschappij een grote groei (vooral in het aantal internationale routes), met name door de organisatie van de Olympische Spelen van 1964 in Tokio. Deze trend zette zich verder gedurende de volgende vijftien jaar, maar in 1985 werd de maatschappij getroffen door een zwaar ongeluk. Een Boeing 747-400D, gebruikt voor de binnenlandse vluchten in Japan, crashte tegen een berg en daarbij kwamen 520 mensen om.

© Anthony Jackson – airliners.net

De nasleep van dat ongeluk, samen met de aanslagen van 11 september 2001, de zware longziekte SARS en recent nog de serieuze economische malaise in Japan (de economie zakte er meer dan waar ook ter wereld), betekende dit een lange lijdensweg voor het luchtvaartbedrijf. Daar is nu – jammer genoeg – een dieptepunt bereikt met het vandaag aangekondigde faillissement.

In de luchtvaart is het gezegde ‘de één zijn dood is de ander zijn brood’ erg van toepassing en er zijn dan ook verschillende maatschappijen die JAL willen overnemen. Het gaat om OneWorld-partner American Airlines dat wellicht onder druk van grote zus British Airways de grootste speler op de Aziatische markt moet proberen te behouden en Delta Air Lines dat samen met Air France-KLM net hetzelfde wil voor hun alliantie, SkyTeam.

© Juan Carlos Guerra – FlyAPM – airliners.net

De komende dagen zullen de plannen voor het nieuwe JAL wellicht meer uit de doeken worden gedaan en komt er meer duidelijkheid over hoe men de nieuwe visie wil inpassen, hoeveel banen daarvoor zullen moeten verdwijnen en welke richting de maatschappij na de doorstart zal uitgaan. Het blijft dus nog even in spanning afwachten.