Te hoge werkdruk
Het personeel staakt wegens de te hoge werkdruk.Waar er vroeger 5 mensen bij de bagageband stonden, staan er nu nog maar 3.Directie en vakbonden zijn momenteel aan het onderhandelen om te trachten dit op te lossen voor morgenochtend. Als er morgen gestaakt wordt zullen veel vluchten hinder ondervinden. Grootste operator Brussels Airlines werkt samen met Flightcare.
©Yannick De Bel
Als resultaat van de staking zijn vandaag (11 augustus) zo goed als alle vluchten vertraagd of zelfs geannuleerd. Passagiers die vandaag nog een vlucht moeten nemen op de Brusselse luchthaven, worden verzocht contact op te nemen met het nummer 02/753 73 00 voordat ze naar de luchthaven komen. Ook de site van Brussels Airport is maar beperkt toegankelijk.
© HLN
Omleidingen
Om verdere moeilijkheden te vermijden hebben reeds verschillende luchtvaartmaatschappijen besloten hun Brussel-vluchten om te leiden. Zo ontving Ostend-Bruges Airport twee BMI-vluchten en landden er in Luik enkele toestellen van Easyjet en Thomas Cook. FlyBE en Pegasus Airlines weken dan weer uit naar Charleroi. Passagiers worden daarna met de bus overgebracht naar Brussel. Bij Thomas Cook blijven de toestellen zelfs aan de grond in Luik en vertrekkende passagiers zullen opnieuw eerst een busreis moeten ondernemen om op het vliegtuig te geraken. Touroperators Thomas Cook, Pegase en Neckermann hebben besloten al hun vluchten vanuit Luik Bierset te laten vertrekken zolang de staking aansleept. Passagiers kunnen rechtstreeks naar Luik gaan of kunnen ook verkiezen om met een bus van Brussel naar Luik te worden gebracht.
Jetair
Bij touroperator Jetair nemen ze extra maatregelen om hun passagiers zo weinig mogelijk hinder te laten ondervinden. Zo stelden ze extra personeel ter beschikking om de baggage van en op de vliegtuigen te laden. Ook Sunjets en VIP Selection – net als Jetair onderdeel van de TUI-groep – nemen zulke maatregelen. “De behandeling van de bagage verloopt momenteel moeizaam. Daarom hebben we extra personeel ingezet voor het in- en uitladen van bagage”, zegt woordvoerder Hans Vanhaelemeesch. Het inchecken verloopt wel normaal. “Het is afwachten wat de vertragingen zullen zijn voor de vluchten die in de namiddag moeten vertrekken”. De vijftien ochtendvluchten van de touroperator hebben geen of zeer weinig hinder ondervonden. De woordvoerder benadrukt dat Jetair, Sunjets en VIP Selection niet zullen uitwijken naar andere luchthavens als Luik of Charleroi. Dat gebeurt wel bij Thomas Cook Belgium (Neckermann, Pegase, Thomas Cook). De vluchten worden er tot vanavond om 22.00 uur omgeleid via de luchthaven van Luik. Ook Sunworld, Mediterra en Intercomfort nemen deze beslissing.
Ook FlightCare
Rond 11 uur besloten de werknemers van FlightCare op de koop toe nog om solidair te zijn met hun collega’s van Aviapartner. Ook zij legden het werk neer. Daardoor zijn de activiteiten op de luchthaven volledig ontregeld. Er vertrekt namelijk geen enkele vlucht meer. Daarbij komt nog dat alle vluchten die aankomen – indien nog niet omgeleid naar omringende luchthavens als Oostende, Luik of Charleroi – op het tarmac blijven staan, zonder ook maar enige assistentie. Zo zijn er geen trappen om de passagiers te laten uitstappen en wordt er geen baggage-afhandeling gedaan.
Besprekingen muurvast
Rond 9 uur deze morgen overlegden vakbonden en directie van Aviapartner, maar die gesprekken zijn tot niets uitgedraaid. Om 12 uur stond de volgende onderhandelingsronde op het programma, maar ook daar wordt niet veel van verwacht.Het overleg tussen vakbonden en directie bij bagageafhandelaars Aviapartner en Flightcare zit muurvast. Een eerste vergadering bij Aviapartner leverde niets op, terwijl de directie bij Flightcare weigert te praten met de vakbonden. Dat zegt Rik Vermeersch van het BBTK. Hoe het nu verder moet, is niet duidelijk. “Er is voorlopig geen verder overleg gepland. De personeelsdirecteur van Flightcare heeft zich zelfs opgesloten en weigert voor september met de bonden te praten”. Ook bij Aviapartner staat momenteel geen verder overleg gepland.
De staking begon rond 7 uur gisteravond (10 augustus) en duurt, als het van Aviapartner afhangt, nog tot hetzelfde tijdstip deze avond. Daarna zal het nog een hele poos duren vooraleer de toestand op de nationale luchthaven zich weer stabiliseert en in de juiste plooien valt.
Chaos
Ondertussen heerst er een grote chaos op de luchthaven in Brussel. De terminals staan vol met ongeduldige passagiers, er kan bijna geen informatie worden gegeven en op het tarmac is het al even erg. Passagiers van een volle 777-vlucht van United Airlines uit Washington moesten van aan de parkeerplaats van hun toestel naar de terminal wandelen. Daarvoor moesten ze een voorrijdende auto van BAC (Brussels Airport Company) volgen, te voet! Getuigen spreken ook van piloten van een Finnair Embraer 190 uit Helsinki die de baggage van hun passagiers zelf aan het uitladen waren.
Voorstellen
Ondertussen heeft de directie van Aviapartner een voorstel gedaan aan de vakbonden van de afhandelaar. Daarmee willen ze de arbeiders overtuigen de staking te stoppen. Ze beloven een bufferploeg van vier mensen ’s ochtens en acht mensen ’s avonds om personeelstekort op te vangen. Verder wordt er tot begin september een premie uitbetaald voor overwerk en zullen een tiental deeltijdse werkkrachten worden uitgebreid naar een voltijds contract. Bij FlightCare is er nog geen voorstel gedaan.
Maar goed dat ‘k morgen vanuit Keulen vertrek :P.
Toch wel erg he, eerst zitten die actiecomités te klagen van het lawaai dat die vliegtuigen maken. Als er dan eens niet gevlogen wordt, dan lopen ze te klagen omdat ze niet op reis kunnen vertrekken. De luchtvaart zal het weer naar zijn kop gesmeten krijgen:sadder:
ai, een hele chaos daarzo.. volgens mij is dit goed voor niemand hoor.. tenzij er iets gebeurd voor de werknemers van aviapartner..
Dat klopt. Heel wat vluchten zijn uitgeweken naar LGG en CRL. Een staking was de enige oplossing voor de arbeiders, na het mislukken van maandelange gesprekken die niets opleverden. Ik ben solidair met de stakers maar ik heb uiteraard ook begrip voor de pax wiens vakantie een andere wending krijgt.
Ik ben juist geland op charleroi is het daardoor dat het er zo vol stond met kisten van alle maten?
Aviapartner en Flightcare zijn ultra-liberale en anti-syncicalistische firma die hun personeel slecht behandelen. Maar … dat is geen vrijgeleide voor de werknemers om zomaar een wilde staking te beginnen die zich keert tegen 25.000 reizigers per dag die niet met Flightcare of Aviapartner te maken hebben. In ons land zijn er regels: een staking wordt aangekondigd als middel nadat alle andere middelen zijn uitgeput.
Wat weerhoudt me er anders in onze rechtsstaat van om met een voorhamer de voorruit van een van de wagens in gruizelementen te slaan?
Als jij naar je baas gaat, en al jaren loopt te klagen en te onderhandelen voor meer personeel aan te nemen omdat de werkdruk te hoog is, maar die weigert pertinent om volk bij aan te werven… denk je dan niet dat een staking de enige manier is om je eisen kracht bij te stellen? Ik heb ALLE begrip voor de collega’s die gestaakt hebben. Weet je wat die mensen moeten verzetten op een dag? Ik zou niet graag in hun schoenen staan.
OK, het is jammer voor de passagiers, maar in een staking is er altijd wel iemand de dupe. Ofwel was het het personeel (indien ze bleven verderwerken onder dezelfde druk) ofwel waren het de passagiers (door de staking).
En wat je zegt dat de passagiers niets met FC of AP te maken hebben… Elke passagier heeft met hen te maken, tenzij je zelf je bagage aan boord wil plaatsen maar dat is tot op heden nog steeds verboden.