Nieuwe spin-off moet verlieslatend MAS redden

Het verlieslatende Malaysia Airlines (MAS) heeft woensdag (7 december) een nieuw businessplan voorgesteld dat voor de luchtvaartmaatschappij opnieuw zwarte cijfers in de boeken moet brengen. Dat doel wil men al tegen 2013 bereikt hebben, dus er moet dringend ingegrepen worden. Malaysia Airlines zal onder andere enkele verlieslatende routes schrappen, zich meer concentreren op besparen en een agressieve marketingtactiek gaan gebruiken om klanten terug te winnen. Met deze maatregelen wil de luchtvaartmaatschappij anderhalf miljard ringgit (350 miljoen euro) aan extra inkomsten binnenhalen.

Op de persconferentie woensdag maakte MAS haar financiële rapport voor de eerste drie kwartalen van 2011 bekend. Het weinig tot de verbeelding sprekende negatieve bedrijfsresultaat van 1,25 miljard ringgit (291 miljoen euro) was uiteraard de grote blikvanger van de presentatie. Het is dan ook evident dat de maatschappij niet verwacht om het jaar met winst af te sluiten. Daarenboven werd er medegedeeld dat de maatschappij midden 2012 failliet zou gaan, als men het huidige zakenmodel zou blijven volgen. Het roer moet volledig worden omgeslagen.


© Arlanda Aviation – airliners.net

“Malaysia Airlines moet harde en onpopulaire beslissingen maken, om simpelweg te kunnen overleven en om de mogelijkheid te hebben de visie van de luchtvaartmaatschappij te kunnen realiseren,” zo sprak Jauhari Yahya, de ceo van de MAS Group op de vergadering. “De omstandigheden van de markt blijven enorm uitdagend voor Malaysia Airlines, gezien de verhoogde concurrentie van zowel low-cost als full service luchtvaartmaatschappijen, de overcapaciteit in de Aziatische luchtvaartsector, de hoge brandstofprijzen en de wispelturige globale economie,” voegde hij eraan toe.

Yahya gaf ook toe dat de luchtvaartmaatschappij de laatste tijd haar focus verloor op de vroeger zo befaamde full service offering. Dat resulteerde in een scherpe daling van de kwaliteitsstandaard en vooral in vliegtuigbezetting en opbrengst per passagier in vergelijking met andere maatschappijen in de regio. Dat de gemiddelde leeftijd van de vloot ondertussen 13 jaar bedraagt, helpt de zaken volgens de man ook niet vooruit. Om de winstgevendheid van haar netwerk te vergroten, zal MAS onder meer de verlieslatende routes van en naar Kaapstad, Johannesburg en Buenos Aires schrappen.


© Konstantin von Wedelstaedt – airliners.net

“De succesvolle ommekeer van andere luchtvaartmaatschappijen zoals JAL of Garuda waren gebaseerd agressieve aanpassingen in het netwerk. Het feit dat we volgend jaar de beschikbare seat kilometers (een manier om de aangeboden capaciteit aan te duiden, nvdr) met twaalf procent naar beneden brengen, moet ons tussen de 220 en de 302 miljoen ringgit (50 tot 70 miljoen euro) besparen,” zei Yahya. Er zullen in 2012 ook 23 nieuwe toestellen in gebruik genomen worden, en samen met de aanpassingen in de verkoopstrategie moet dat een winst van 100 miljoen euro opleveren.

Als laatste maatregel zal Malaysia Airlines eind 2012 ook een nieuwe zogenaamde “premium regional carrier” oprichten. De maatschappij – die zich vooral zal concentreren op vluchten over korte afstand – heeft nog geen naam gekregen, maar zal naar steden vliegen die op maximum 4 uur vliegen verwijderd liggen van Kuala Lumpur. Dat komt erop neer dat de luchtvaartmaatschappij Maleisië met belangrijke knooppunten in Zuid-Azië en China zal verbinden. Op de lange termijn moet de nieuwe airline echter alle binnenlandse en regionale routes van MAS overnemen met een vloot van nieuwe Boeing 737-800’s.