Delta en US Airways boeken mooie winstcijfers

De Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen Delta Airlines en US Airways hebben gisteren hun financieel resultaat van 2011 bekend gemaakt. Beide maatschappijen konden naar buiten komen met mooie winstcijfers. Opmerkelijk, gezien de stijgende brandstofprijzen. Volgens de maatschappijen is de winst te wijten aan hogere ticketprijzen en een hogere bezettingsgraad.

Voor Delta is dit de eerste winst sinds het boekjaar 1999-2000. De maatschappij boekt voor het afgelopen jaar een winst van 425 miljoen dollar. Vooral het vierde kwartaal leverde goede resultaten op met een winst van 379 miljoen dollar. Delta zegt dat het door de hoge bezettingsgraad van haar vliegtuigen (boven de 80%) hogere prijzen kon aanrekenen die de stijging van de brandstofkosten compenseerde. Ook een vermindering van het aantal vluchten naar Europa hielpen de kosten te verminderen. Zo schrapte de maatschappij routes vanaf haar hub op New York JFK naar Kiev, Amman, Caïro, Malaga en Valencia. Bestemmingen zoals Berlijn, Stockholm, Manchester en Kopenhagen gingen van een dagelijkse vlucht naar een vierweekse vlucht.

US Airways, dat zich momenteel buigt over een eventuele fusie met American Airlines, boekte een winst van 18 miljoen dollar. Dat is een daling van 36 procent tegenover het jaar voordien, toen de maatschappij 28 miljoen dollar winst maakte. Toch een goed resultaat gezien het huidige economische klimaat.


©Yannick De Bel

Net zoals bij Delta kon US Airways door een toename van haar omzet de stijgende brandstofprijzen compenseren. De maatschappij ziet voor de maand januari ook al een toename van tien procent van de verkoop van vliegtickets. En zelfs voor februari en maart zien de groeicijfers er al zeer goed uit, zei voorzitter Scott Kirby.

US Airways zal het komende jaar haar B737’s, dat het heeft overgehouden aan de fusie met America West, verder uitfaseren met een totaal van vijftien. Verder zal de maatschappij wel twaalf nieuwe A321’s aan haar vloot toevoegen.

“Opvallend is dat beide maatschappijen mikken op winst, of het nu goede of slechte tijden zijn,” zegt analist Jim Corridore. “Voorheen zagen we dat luchtvaartmaatschappijen verliezen accepteerde in slechte tijden in de hoop die terug goed te maken wanneer het economisch weer beter zou gaan. Toen voegde maatschappijen vluchten toe naar bepaalde bestemmingen om het marktaandeel te verhogen, ook al was de vraag niet gestegen.”

“Nu kijken maatschappijen eerst hoe ze winst kunnen maken, en niet meer hoe ze hun marktaandeel kunnen verhogen,” zegt Corridore. “Dat betekent vluchten schrappen, ook al is er een stijgende vraag. Dat zorgt ervoor dat de prijzen automatisch stijgen. Dat is een complete verandering in de industrie”.

Avatar by Josh May