Meer details over crash B772 Asiana

Er zijn nog geen 24 uur na het ongeval gisteren met Asiana vlucht 214 op San Francisco  al meer details bekend over de crash landing. De Amerikaanse NTSB in Washington heeft de cockpit voice recorders van het toestel al beluisterd en heeft haar eerste bevindingen medegedeeld.  De B777-200 uit Seoul was cleared voor een visuele approach op baan 28L. Het automatische landingssysteem, de ILS, was deels buiten werking. De localizer, die het toestel de laterale navigatie toont naar de baan, was operationeel. Het was de glideslope, die de verticale naviagtie toont, die buiten werking was. De weersomstandigheden waren gunstig en een visuele landing kon probleemloos gemaakt worden.

Foto van de binnenkant, verspreid door de NTSB via Twitter.

Volgens gegevens die de NTSB in Washington heeft vrijgegeven na een eerste onderzoek van de cockpit voice recorders bedroeg de final approach speed 137 knopen. Dat is de snelheid die het toestel zo’n 50 voet boven de baan moet hebben. Die snelheid is variabel en is bij elke vlucht anders. De approach speed wordt berekend met het landingsgewicht, de windrichting en windsnelheid, configuratie van de flaps en andere variabelen. Zeven seconden voor de crash vroeg één van de bemanningsleden om meer snelheid. Het toestel zou toen al onder de approach speed hebben gezeten en te laag zijn geweest. Vier seconden voor de impact werd de stick shaker geactiveerd. Dat is een waarschuwings- en beveiligingssysteem waarbij de yoke (stuurkolom) begint te trillen als waarschuwing dat de snelheid veel te laag is en het vliegtuig tegen de stall speed zit. Bij een te lage snelheid wordt er te weinig lift gecreëerd waardoor de vleugels het toestel niet meer in de lucht kunnen houden en het toestel in een stall terecht komt.

De passagiers en piloten van United 885 van SFO naar Kansai zagen alles gebeuren. Het toestel stond vlak naast baan 28L.

Volgens de NTSB zou er voor de crash meer vermogen van de motoren zijn gevraagd, die normaal zouden hebben gereageerd waardoor een verlies van vermogen zoals de crash van een B777-200 van British Airways op London Heathrow lijkt te kunnen worden uitgesloten. Bij dat accident verloor het toestel vlak voor de landing het vermogen van beide motoren door de aanwezigheid van ijs in de brandstofsystemen. Dat vliegtuig maakte toon een vergelijkbare crash landing op baan 27L op Heathrow.

Anderhalve seconde voor de crash zou één van de piloten om een go-around hebben gevraagd, maar zover zou het niet meer komen. Het toestel raakte de grens van de landingsbaan en de zee, zo’n 115 meter voor het punt waar de eigenlijke baan begint. Door de klap brak de staart van het vliegtuig af alsook het landingsgestel. Na de impact schoot de neus van het toestel terug omhoog, zoals te zien is op onderstaande video van een getuige, waarna de linkervleugel de grond raakte, begon rond te draaien en een 600-tal meter later volledig tot stilstand kwam. Beide motoren braken door dit maneuver van de vleugels af.

Na de crash ontstond er brand die een groot deel van het toestel verwoeste. De 291 passagiers en 16 bemanningsleden konden het toestel via de emergency slides verlaten. Buiten het wrak werden er wel twee dode lichamen gevonden van twee Chinese passagiers. Tien passagiers liggen nog steeds in het ziekenhuis in kritieke toestand. Die passagiers bevonden zich in het staartstuk, dat wellicht het hardste te verduren heeft gekregen door de impact met de grond. De staart raakte namelijk als eerste de grond.

Zonder voorbarig te zijn, lijkt het er op dat de crash wel eens te wijten zou kunnen zijn aan de piloten aangezien er vlak voor het ongeluk geen problemen zouden zijn geweest met het toestel en alles inclusief de motoren normaal functioneerde. De meeste ongelukken in de luchtvaart zijn meestal te wijten aan pilot error, en dit ongeluk zou daar misschien wel eens spijtig genoeg geen uitzondering van kunnen zijn.

De NTSB denkt relatief snel een beeld te kunnen hebben van de precieze oorzaak van het ongeval. De NTSB geeft op Twitter continue updates over het onderzoek naar de oorzaak van de crash.