Grote veranderingen bij SN en Jet

Milaan
Bij de Belgische nationale luchtvaartmaatschappij Brussels Airlines verdwijnt een dagelijkse vlucht naar Milaan Bergamo, ook bekend als Orio al Serio. Die vluchten waren nog een overblijfsel in het netwerk van Virgin Express (dat later samen met SN Brussels Airlines fuseerde tot Brussels Airlines) en werd eerder al gereduceerd van 2 naar 1 dagelijkse vlucht.

Een piloot controleert zijn Avro before departure
© David

Door de financiële problemen hebben ze bij het Italiaanse Alitalia besloten in plaats van twee hubs in Rome Fiumicino en Milaan Malpensa, enkel Rome over te houden. Alitalia trekt zich met andere woorden terug uit Malpensa. Een goede kans voor SN om daar uit te breiden. Vanaf nu zullen er vijf dagelijkse vluchten zijn tussen de hoofdluchthaven van de Italiaanse stad en Brussel, de hoofdstad van Europa.

Flybe en Manchester
Enkele maanden geleden ging SN een codeshare-overeenkomst aan met het Britse FlyBe. Zij opereren vluchten vanuit Brussel naar Birmingham, Bristol, Manchester, Newcastle en Southampton met een mix van Dash 8 – Q400’s en Embraers. Er werden ook vluchten opgestart naar Exeter, maar die presteerden ver onder de verwachtingen en werden kort na de opstart al geannuleerd.

Een FlyBe Embraer 190
© James Mepsted airliners.net

Die codeshare wordt nu door Brussels Airlines opgegeven en de Belgische maatschappij zal zelf, om de leegte op te vullen, een extra dagelijkse vlucht naar Manchester uitvoeren. Die vlucht vertrekt hier laat op de avond voor een aankomst in de vroege ochtend in Manchester. Daarvoor werd gekozen om de passagiers de optimale verbindingsmogelijkheden te bieden. In het komende winterseizoen zullen er dus 3 dagelijkse vluchten zijn tussen Manchester en Brussel.

Riga
Om haar aanwezigheid in Oost-Europa wat meer leven in te blazen, nam Brussels Airlines de bescheiden beslissing een codeshare aan te gaan met de Letse maatschappij AirBaltic. Sinds kort kunnen ook klanten van SN tickets bestellen op toestellen van AirBaltic tussen Brussel en de hoofdstad Riga en toch mijlen verdienen voor hun b.privilege-account. Die vluchten worden dagelijks uitgevoerd met een Boeing 737. Vanaf 10 september wordt de vliegfrequentie uitgebreid naar 10 vluchten per week.

Een AirBaltic Boeing 737
© Martin Djupenstrom airliners.net

Berlijn
Door de sluiting van de historische luchthavan Tempelhof in de Duitse hoofdstad Berlijn, verhuist Brussels Airlines haar operaties binnenkort naar Tegel. Die regeling gaat al in de dag na de sluiting van Tempelhof. De laatste vluchten naar Tempelhof trekken veel belangstelling. Als je nog mee wil op de laatste SN-vlucht (25 oktober 2008), moet je al snel 300 euro one-way betalen.

De laatste officiële vlucht zal er één zijn van de Duitse maatschappij Cirrus Airlines tussen Tempelhof en Hannover. Die vertrekt vijf minuten voor ingang van de avondklok, die meteen ook de definitieve sluiting aangeeft. Er wordt in Berlijn ook druk gewerkt om de nieuwe hypermoderne luchthaven zo snel mogelijk te openen.

Cirrus Airlines Embraer E-175
© Harri Koskinen

Bangalore
Er komt ook nog een nieuwe verre bestemming bij voor Brussels Airport. Het Indiase Jet Airways kondigde onlangs aan vluchten te zullen aanbieden tusen Brussel en IT-stad Bangalore. In tegenstelling tot vluchten vanaf Delhi, Mumbai en Chennai (Madras), zal deze vlucht niet verder gaan naar Noord-Amerika. Brussel-Bangalore wordt op 31 oktober opgestart en zal worden uitgevoerd met een Airbus A330-200 met 220 zitplaatsen in twee klassen.

Verwisselen
Tot nu toe vlogen vluchten vanuit Delhi door naar New York JFK en vluchten vanuit Chennai trokken door naar het Canadese Toronto. Deze regelingen worden nu omgewisseld. Dat is mogelijk omdat beide vluchten uitgevoerd worden met eenzelfde type toestel, namelijk de Airbus A330-200. Mumbai en New York Newark worden verbonden met een Boeing 777-300ER, ook met de gewoontelijke tussenstop in Brussel. De route MAABRUYYZBRUMAA wordt dus vervangen door MAABRUJFKBRUMAA en DELBRUJFKBRUDEL wordt vervangen door DELBRUYYZBRUDEL.


© Tommy Desmet airliners.net

Eenheid
Een andere opmerkelijke verandering bij de routings van en naar India bij Jet Airways is het aankomstuur. Vanaf het nieuwe winterseizoen komen alle vluchten op hetzelfde moment aan in Brussel. De vluchten uit Noord-Amerika en India komen allemaal aan tussen 7:45 en 7:55. Deze vliegtuigen vertrekken ook allemaal tegelijk, namelijk tussen 10:05 en 10:10. Door deze maatregel hebben passagiers van Jet Airways-vluchten betere verbindingen verder in Europa dan wanneer ze om 9:40 aankomen, zoals vroeger het geval was. Er zullen dus zes Jet Airways-toestellen tegelijk te zien zijn in Brussel, daaronder 4 A332’s en 2 B77W‘s.

Lounge
Nog veranderingen op til bij 9W… De lounge in Brussel wordt veranderd van een Arrivals Lounge naar een Departure Lounge. Passagiers van Jet Airways zijn daar niet zo tevreden mee. Veel van die mensen hebben nog verdere connecties later op de dag en konden na hun vlucht uit India of Noord-Amerika even ontspannen in die Arrivals Lounge. Nu mogen enkel passagiers die nog een verbinding hebben met Jet Airways binnen in die lounge. De premiumpassagiers die met een andere maatschappij vliegen moeten naar de andere lounges, die vaak van mindere kwaliteit zijn. De lounge van Jet Airways is immers splinternieuw.

Dubbele Bonus Miles voor Jet Airways-vluchten

Bij Brussels Airlines loopt nog tot 31 oktober 2008 een actie waarbij u dubbele Bonus Miles kunt verdienen op Jet Airways-vluchten. Geldig op alle vluchten uitgevoerd door een 9W-toestel (geen codeshares). Om tickets te boeken, klik hier