Focus @: Lufthansa

Hugo Junkers
Hugo Junkers
© Wikimedia Commons

Nestor
Lufthansa is één van de oudste maatschappijen ter wereld en dat uit zich op verschillende manieren. Eén van die manieren is bijvoorbeeld het alom bekende logo, de kraanvogel met een cirkel er rond. Dit logo ontstond reeds in 1918 als deel van de beschildering van Deutsche Luftreederei GmbH.

Twee bedrijven
Een minder bekend feit is dat het huidige Lufthansa, zoals we het nu kennen, niet hetzelfde bedrijf is als de maatschappij die vóór en tijdens WOII al opereerde. De term Lufthansa in één woord bestaat dan weer sinds 1933, het jaar waarin Hitler als bondskanselier aantrad in Duitsland. De vroege maatschappij bestond al sinds 1926, na een fusie tussen Deutsche Aero Lloyd, en Junkers Luftverkehr.

Hugo Junkers is geboren in Duitsland in 1859. Hij was professor mechanisch ingenieur in Aken.

Tijdens de Eerste Wereldoorlog begon Junkers met het bouwen van vliegtuigen. In 1915 ontwierp hij het eerste vliegtuig dat helemaal van staal gemaakt werd, de “Junkers D-I“. Maar de plannen voor dit vliegtuig waren te ingewikkeld voor die tijd. De productie van de Junkers D-I begon daardoor pas in 1928. Junkers ontwierp ook de “Junkers CL-I”, het beste Duitse vliegtuig voor grondaanvallen in de oorlog.

Na de oorlog richtte hij zijn eigen vliegtuigfabriek op, “Lufthansa”, met fabrieken in Dessau, Magdeburg en Stassfurt. Lufthansa maakte verkeersvliegtuigen en militaire vliegtuigen. Hugo Junkers stierf in 1958.

Erhard Milch, toekomstige Generalfeldmarschall van de Luftwaffe tijdens WOII, werkte eerst voor DAL, om later een positie aangeboden te krijgen als Technischer Direktor van Deutsche Luft Hansa. Toestellen werden geleverd door zowat alle illustere Duitse namen uit de luchtvaartgeschiedenis. Onder hen onder meer Dornier, Junkers, Heinkel, Focke Wulf, Messerschmitt in gezelschap van nog anderen.

Junkers J-38
Junkers J-38
© Wikimedia Commons

Iberia
We zijn dus nog steeds in het interbellum. Op 9 december 1927, sloot Deutsche Luft Hansa AktienGesellschaft (Naamloze Vennootschap) een akkoord met de Spaanse overheid. Zodoende kreeg de maatschappij officieel toestemming om een luchtverbinding tussen beide landen op te zetten. Dit hield ook in dat er een aardige kapitaalinvestering moest gebeuren om een maatschappij op te zetten die zou groeien tot het huidige Iberia.

Langere afstanden
In de jaren voor het uitbreken van de oorlog, deed men pionierswerk op gebied van het opzetten van verbindingen over de Noord- en Zuid-Atlantische Oceaan en het Verre Oosten. Toen in 1939 de oorlog uitbrak in Europa, meer dan een half jaar voor de Duitse invasie van de Benelux en Frankrijk, was Deutsche Lufthansa gedwongen om verbindingen te onderhouden met neutrale landen, bij gebrek aan alternatieven.

Lockheed Super ConstellationLockheed Super Constellation van Lufthansa
© 1958 George Gayuski – airliners.net

In de vroege stages van de oorlog vloog zowel Lufthansa als LATI (Linee Aeree Transcontinentali Italiane – een Italiaanse luchtvaartmaatschappij) op routes naar Duitsland. Op vluchten van die laatste zat onder andere de zoon van Il Duce, Bruno Mussolini, achter de stuurknuppel. Na de nederlaag van Das Reich stopte men echter alle verbindingen.

Huidig bedrijf
Het huidige bedrijf werd op 6 januari 1953 boven de doopvont gehouden. Dit is een compleet ander bedrijf dan de voorganger die opgericht werd in 1926. Op 1 april 1955 werden door het nieuwe Lufthansa terug de vluchten binnen Duitsland opnieuw gestart. Op 15 mei dan werden de internationale vluchten terug ingevoerd. Een overzicht van wat Lufthansa nu is, volgt nu…

Een verzameling van Lufthansa-toestellen in megahub FrankfurtEen verzameling van Lufthansa-toestellen in megahub Frankfurt
© Wikimedia Commons

Grootmacht
Het huidige Lufthansa is een ware grootmacht in de luchtvaartwereld. We gebruiken de recentst beschikbare cijfers om dit te illustreren. In het boekjaar 2007 werd een omzet gedraaid van meer dan 22,4 miljard euro. Daarvan mocht bijna 1,4 miljard euro genoteerd worden als zuivere bedrijfswinst. En dat is in het huidige economische klimaat waarin de luchtvaart zich bevindt geen sinecure. Op 31 december vorig jaar telde de Lufthansa groep zelfs meer dan 100 000 werknemers. Het staat daarmee op een respectabele negende plaats in de lijst van grootste werkgevers in Duitsland, na onder meer Deutsche Post, Siemens, wagenbouwers Volkwagen en BMW en verzekeraar Allianz.

Supervloot en extensief netwerk…
Maar ook op de luchthavens kan je niet naast Lufthansa kijken. Met een vloot van (momenteel) 329 toestellen zijn ze op bijna elke luchthaven ter wereld te bespeuren. En dat is dan enkel de mainline-vloot. Daarbij komen nog eens 20 MD11 Freighters voor de vrachtdivisie en talloze toestellen van de dochterbedrijven van Lufthansa. En dat zijn er ook veel, denk maar aan Air Dolomiti, Eurowings, Augsburg Airways, Contact Air en natuurlijk ook Lufthansa Regional. Elk van die dochterbedrijven is voor 100% eigendom van Lufthansa en opereert vanuit een andere basis; respectievelijk Verona, Dortmund, München, Stuttgart en Keulen. Daarvoor werd vooral gekozen om de megahub in Franfürt te ontlasten. In het jaar 2007 werden bijna 63 miljoen passagiers vervoerd, met een load factor van bijna 78%. Verder werd er een kleine 2 miljard ton cargo vervoerd.

Het Lufthansa-hoofdkwartier in KeulenHet Lufthansa-hoofdkwartier in Keulen
© Wikimedia Commons

…maar ook nog authenticiteit
Men zou bij het zien van de hypermoderne 747’s en A340’s die nu rondvliegen bij de Duitse luchtvaartmaatschappij bijna vergeten dat er ooit nog met andere toestellen werd gevlogen. Om dat niet te laten gebeuren, heeft Lufthansa een project opgericht dat zo goed als uniek is in de wereld. Bij Lufthansa Technik, de onderhoudstak van Lufthansa, herstelt men ook oude toestellen. Onlangs werd een Junkers Ju-52 uit 1936 helemaal gerestaureerd tot luchtwaardige staat. Het was een toestel dat gebruikt werd in de jaren ’30 op de route Berlin-Rome, een vlucht die toentertijd 10 uur in beslag nam. Ook een Lockheed Constellation wordt momenteel gerestaureerd door oud-werknemers en vrijwilligers. Daarvoor worden onderdelen gebruikt die afkomstig zijn van drie zulke toestellen door Lufthansa gekocht op veilingen. De “Starliners” werd bij Lufthansa gebruikt op routes als Hamburg- Madrid- Dakar- Caracas- Santiago. Na de restauratie verkoopt de maatschappij tickets aan sentimentele luchtvaartliefhebbers.

Mijlpalen

6 januari 1926
In Berlijn wordt Deutsche Luft Hansa Aktiengesellschaft na een fusie tussen “Deutsche Aero Lloyd” (DAL) and “Junkers Luftverkehr“.

2 september 1945
Duitsland wordt verslagen in Wereldoorlog II en dat is meteen het einde van Lufthansa.

6 januari 1953
Aktiengesellschaft für Luftverkehrsbedarf (Luftag) wordt opgericht en een jaar later weer hernoemd tot Deutsche Lufthansa Aktiengesellschaft.

1 april 1955
Binnenlandse vluchten in Duitsland worden hervat, een maand later vinden ook weer internationale vluchten plaats. Die blijven tot dan toe beperkt tot bepaalde punten in Europa.

8 juni 1955
De eerste transatlantische Lufthansa-vlucht is een feit. Een Lockheed Super Constellation steekt de grote plas over naar New York JFK International Airport.

maart 1960
Voor het eerst worden vliegtuigen aangedreven door jetmotoren ingezet op verre vluchten. Met een vloot van 4 Boeing 707’s zijn er vanaf dit moment regelmatige vluchten vanuit Frankfurt naar New York.

Boeing 707 van LufthansaBoeing 707 van Lufthansa
© Wikimedia Commons

1961-1962
Lufthansa blijft maar uitbreiden en routes naar het Verre Oosten worden opgestart. De eer valt te beurt aan steden als Bangkok, Hong Kong en Tokyo. Ook Afrikaanse landen ontvangen nu Lufthansa-toestellen. Ze worden gebruikt voor routes naar Lagos en Johannesburg.

1964
Lufthansa voegt de Boeing 727 toe aan haar vloot en in mei 1964 start de poolroute van Frankfurt naar Tokyo.

1965
Bij Boeing loopt een Duitse bestelling binnen voor 21 737-jets. Ze worden afgeleverd vanaf 1968.

begin 1970
Als eerste widebody-toestel nam Lufthansa meteen de Boeing 747 in gebruik in 1970. Een jaar later begonnen lijndiensten naar Zuid-Amerika.

1979
Lufthansa en Swissair zijn de launch customer van de nieuwe, geavanceerde Airbus A310. Ze bestellen er 25 exemplaren van.

1985
Het vlootvernieuwingsprogramma van de Duitse luchtvaartmaatschappij treedt op 29 juni 1985 in voege. Men bestelt 15 Airbus A320’s en 7 Airbus A300-600’s. Tien dagen na die bestelling, kwam een vervolgorder voor 10 737-300’s. Ook de Airbus A321 en A340 stonden op het verlanglijstje.

1997
Lufthansa, Air Canada, SAS, Thai Airways en United Airlines vormen Star Alliance, ’s werelds eerste luchtvaartalliantie op 18 mei 1997.

2000-2003
Air One wordt officeel partnermaatschappij van Lufthansa in 2000. De Duitse carrier plaats haar code op bijna alle vluchten van Air One. In 2003 opent Lufthansa terminal 2 op de luchthaven Franz Josef Strauss in Munchen, als aflossing voor haar megahub Frankfurt.

2005
Op 22 maart 2005 fuseert SWISS met Lufthansa. De twee bedrijven blijven echter wel afzonderlijk bestaan.

2006
Sinterklaas komt langs bij Boeing. Lufthansa bestelt 20 Boeing 747-8’s en is daarmee de launch customer voor het type. Bovendien is het de enige klant voor de passagiersversie ervan. De Duitse maatschappij wordt ook de eerste Europese operator van de Airbus A380, in 2009.

2008
Op 28 augustus 2008 lijft Lufthansa 45% aandelen van Brussels Airlines in. Vanaf 2011 kan het volledig eigenaar worden van de Belgische maatschappij. Bijgevolg zal Brussels Airlines toetreden tot Star Alliance. 2 maanden later bevestigd Lufthansa de overname van het Britse bmi. Die transactie wordt al in januari beklonken.

Vielen dank aan Joris Van den Berghe voor zijn medewerking aan dit artikel.