Jet laat San Francisco al vallen

Jet Airways is een maatschappij die een zeer agressieve aanpak hanteert. Het wil zeer snel zeer veel nieuwe routes openen. En dat is niet altijd negatief. Er zijn veel voorbeelden van luchtvaartmaatschappijen die – uiteraard met een grote financiële steun van ivesteerders, een rijke zakenman of overheid – een snelle en globale expansie hebben overleefd en er beter zijn uitgekomen.

Er is echter één groot feit waar bij Jet Airways geen rekening mee gehouden werd. Het is een niet te verwaarlozen en wel zeer invloedrijke factor voor luchtvaartmaatschappijen over heel de wereld: de brandstofkosten. Jet Airways werd opgericht in de periode dat luchtvaart nog aan groeien was, de brandstofprijzen waren laag. Maar sinds een goed jaar zijn deze exponentieel gestegen… met alle gevolgen van dien.

Eerder rapporteerden we al dat Jet Airways op een bepaald moment tot twee miljoen euro per dag verloor. Later werd er logischerwijs vanuit India aangekondigd dat de snelle globale expansie zou worden uitgesteld naar een tijdstip waarop de brandstofprijzen stabiel en vooral gedaald zouden zijn. Enkele maanden geleden begonnen de brandstofprijzen dan weer te zakken. De kostprijs voor één vat ruwe olie daalde van een 150 dollar tot zo’n 110 dollar en luchtvaartmaatschappijen die de zware periode overleefd hadden, zagen de toekomst weer rooskleurig in.

Zo ook Jet Airways… Zij openden nieuwe routes over heel de wereld. Vanuit alle mogelijke industriële steden in India (Mumbai, Chennai, Delhi, Ahmedabad, Bangalore) werden nieuwe internationale routes geopend. Velen daarvan werden tot groot jolijt van de Belgische luchtvaartliefhebber via Brussel geleid, en zo kregen ook wij nieuwe bestemmingen. Niet enkel in India werden verbindingen met Brussels gelegd, ook over de grote plas werden Toronto en New York aan de kaart toegevoegd.


© Tommy Desmet – airliners.net

Toen Jet Airways dan in juni van dit jaar een route naar San Francisco, aan de westkust van de Verenigde Staten, aankondigde, verheugden we ons in België alweer op een nieuwe bestemming. Maar tot onze grote spijt werd deze route geopend via de luchthaven Pudong in het Chinese Shanghai. We konden onze nieuwe verbinding naar de Amerikaanse westkust wel vergeten…

Hoewel vele luchtvaartanalysten verwonderd waren over de keuze van de routing die Jet hanteerde, haalde de maatschappij wel goede resultaten. Althans, dat zouden passagiers denken… De toestellen zaten immers regelmatig vol. Maar als er één ding is in de luchtvaart waar je niet op mag vertrouwen, is het wel de load factor van de toestellen. Dé allerbelangrijkste maatstaf voor de resultaten van een route is terug te brengen op één woord: yield1.


© Flightlevel.be – Yannick De Bel

Blijkbaar deed de maatschappij het op dat vlak niet zo goed… Eerst werd de opening van de route, onder het mom van een te late levering van toestellen om ze uit te voeren, uitgesteld. Op 14 juni 2008 kwam ze dan eindelijk van de grond en werd voor het eerst tussen Mumbai en San Francisco gevlogen met Boeing 777-300ER’s van Jet Airways. Op één september, nog maar een goede maand geleden en slechts drie maand na de opening van de route, werd de frequentie al teruggeschroefd van een dagelijkse vlucht in beide richtingen naar 5 vluchten per week.

Maar ook dat mocht schijnbaar niet baten… De resultaten bleven slecht, mede door het feit dat de verbinding SFO-PVG-BOM een vreemde en lange route was om van de Verenigde Staten naar India te geraken en omgekeerd. Vanaf 13 januari 2009 zullen de toestellen van Jet Airways dus niet meer in San Francisco te bewonderen zijn. Maar er is ook één positief punt in deze hele historie… Bij Jet zijn ze zeer tevreden over hun Brusselse hub, misschien mogen we binnenkort wel dromen van een BOM-BRU-SFO-verbinding. Wij houden alvast onze fingers crossed.

1: De opbrengst per passagier