Geen derde landingsbaan op Heathrow

Er komt dan toch geen derde start- en landingsbaan op de luchthaven van Heathrow in Londen. Dat heeft de nieuw samengestelde coalitieregering onder leiding van David Cameron en Nick Clegg beslist. Extra banen op de andere Londense luchthavens Gatwick en Stansted zijn ook uitgesloten. “We moeten ons houden aan ons voornemen om een volledig programma met maatregelen uit te bouwen om een milieuvriendelijkere en minder CO2-uitstotende economie te bekomen,” zo stond te lezen in een mededeling.

De beslissing werd vermeld in een document waarin een aantal issues tussen de Conservatieven en de Liberaal Democraten werden uitgeklaard. De nieuwe regering zal ook de huidige en controversiële “Air Passenger Duty” (een taks die luchtvaartmaatschappijen moeten betalen per passagier) vervangen door een zogenaamde “Per Flight Duty” (waar dus per vlucht wordt betaald in plaats van per persoon). Easyjet verklaarde al dat ze de beslissing “verwelkomen”, want “de APD belastte enkel volle toestellen en geen lege”.


© Arthur Jarozs – airliners.net

In een antwoord op het plan om de derde landingsbaan voor Londen Heathrow de schrappen, heeft de luchthavenuitbater BAA gezegd dat het met de nieuwe regering zal samenwerken om oplossingen te zoeken. “We moeten ervoor zorgen dat het beleid van de luchthaven de sterke internationale handelsverbindingen, waarvan veel jobs en de toekomstige concurrentiekracht van het Verenigd Koninkrijk afhangen, kan behouden blijven.

British Airways is het op haar beurt dan weer absoluut niet eens met de nieuwe regering. Zij zeiden dat “we van mening blijven dat een derde landingsbaan op onze nationale hub Londen Heathrow, belangrijke economische voordelen voor het hele Verenigd Koninkrijk zou kunnen opleveren. De nieuwe regering is op de hoogte van ons standpunt, maar heeft een andere positie ingenomen”.

Avatar courtesy of Christel JS – airliners.net