Kingfisher wil snel weer de lucht in

Ondanks de zo mogelijk nog grotere verliezen in het derde kwartaal van 2012, verwacht Kingfisher Airlines naar eigen zeggen “in de nabije toekomst” de operaties te kunnen hervatten. In de drie maan- den van juni tot september maakt de Indiase luchtvaartmaatschappij nog maar eens 139 miljoen dollar (110 miljoen euro) verlies. De voorbije weken en maanden werd echter druk gewerkt aan een herstructureringsplan, dat binnenkort aan het Indiase DGCA en enkele bankiers voorgelegd zal worden.

“De disputen met werknemers zijn opgelost, iedereen is terug aan het werk en we zijn momenteel in het proces om ons revival plan voor te leggen aan de DGCA. De luchtvaartmaatschappij heeft er dan ook alle vertrouwen in dat we de opschorting van onze licentie ongedaan kunnen maken en zo snel mogelijk terug de operaties kunnen opstarten,” klinkt het. Er werd wel bij gezegd dat de lonen nog steeds in vertraging worden uitbetaald en een groot deel van de vloot aan de grond blijft.

In het derde kwartaal beëindigde Kingfisher enkele overeenkomsten om kosten te besparen, terwijl ook enkele partners hun contracten opzegde wegens slechte of geen betalingen. “Het bedrijf heeft grote verliezen geleden en het netwerk is erg afgesleten,” klinkt het. Kingfisher heeft nu 765 miljoen euro openstaande schuld op de lange termijn en staat ook nog eens bijna 500 miljoen euro in het krijt voor kortetermijnleningen. “We zijn in discussie met aandeelhouders om verdere hinder te voorkomen”.

De hele vloot staat sinds 1 oktober aan de grond, nadat de werknemers in staking gingen omdat ze al maanden niet meer betaald werden. Op 20 oktober trok het Directorate General of Civil Aviation (DGCA) de vlieglicentie van de luchtvaartmaatschappij in, omdat ze geen geldige reden voor de wanbetalingen konden voorleggen en er geen verbetering in het vooruitzicht was. Kingfisher mag – als onderdeel van de sanctie – ook niet meedoen aan het binnenlandse winterseizoen.

Vorig jaar mocht de Kingfisher nog 2.930 wekelijkse vluchten uitvoeren in het winterseizoen, maar dit jaar heeft de DGCA hen geen slots toegewezen. Daardoor is het onwaarschijnlijk dat de geplaagde luchtvaartmaatschappij binnen de zes maanden de vluchten heropstart. Wellicht zal men wachten tot er weer vliegrechten worden toegewezen voor het komende zomerseizoen in India, dat pas in maart volgend jaar begint.