Vliegtuigen Kingfisher worden in beslag genomen

De heroplevingsplannen van Kingfisher Airlines hebben deze week een flinke deuk gekregen. Uit berichten van het nieuwsagentschap PTI blijkt immers dat de maatschappij deze week een brief in de bus kreeg van de Indiase Service Tax Department, waarin melding gemaakt werd van een nakende inbeslagname van de vliegtuigen. Volgens de dagvaarding mogen de toestellen niet meer opstijgen van de luchthavens waar ze momenteel geparkeerd staan.

De reden voor deze drastische stap is de al maanden aanslepende (financiële) ondergang van de luchtvaartmaatschappij. Ondertussen kampt Kingfisher Airlines met een enorme schuldenberg, ook bij de lokale belastingsdiensten zo blijkt. Bij de Service Tax Department staat IT ruim 26 miljoen euro in het rood, voor ongeveer 17 miljoen daarvan loopt nu al een rechtszaak. Er werd recentelijk hulp gezocht bij de douane om de toestellen in beslag te nemen.

© Thomas Merkl – airliners.net

Afgelopen donderdag pas had oprichter Vijay Mallya nog een email rondgestuurd naar het personeel waarin hij hen opnieuw goeie hoop insprak. De luchtvaartmaatschappij zou deze zomer al opnieuw beginnen vliegen, stond er te lezen. “Het gelimiteerde heropstartplan vereist een kapitaal van ongeveer 90 miljoen euro, dat door de UB Group en haar partners verzekerd zal worden, zodat we tegen de start van het nieuwe zomerseizoen [in maart, nvda] terug van start kunnen gaan met de operaties,” zei hij.

Deze communicatie is opmerkelijk, want het is het eerste teken van leven naar de personeelsleden sinds augustus. De werknemers zijn al meer dan een jaar ontevreden en de meesten zijn sinds juni vorig jaar zelfs niet meer betaald. Mallya benadrukte wel dat er nog geen deal is getekend, hoewel er onderhandelingen waren met strategische en financiële partners. Hij zei dat “investeerders overtuigd moeten worden over de langetermijnopbrengsten van hun inbreng in Kingfisher en dat vergt tijd”.

“Maar wees gerust dat we in onderhandeling zijn met verschillende investeerders en dat we er het volste vertrouwen blijven in hebben dat we een overeenkomst uit de brand zullen slepen”. Hij waar- schuwde er echter wel voor dat “de luchtvaartindustrie in India een heel complexe wereld is, met enorm hoge kosten die het gevolg zijn van uitzinnige belastingen en bestaande monopolies”. Sinds 31 december is Kingfishers Air Operator’s Certificate ingetrokken.