Pilotenopleiding: het avontuur naar de ‘right seat’ – 12

We krijgen op ons actieve forum regelmatig vragen over de pilotenopleiding in België. Veel mensen hebben de droom of ambitie om ooit zelf een lijnvliegtuig te bedienen, maar weten veelal niet hoe de opleiding precies in haar werk gaat of wat er allemaal nodig is qua voorbereiding. Lodewijk Delaere (°1994) begon eind juni 2012 aan zijn opleiding tot lijnpiloot bij CAE Oxford Aviation Academy Brussels en vertelt ons in deze rubriek regelmatig de details. Geniet ervan!

Elk jaar moet een piloot een medische keuring ondergaan en die tijd was weer gekomen. Net zoals vorig jaar moest ik naar het medisch centrum onder/achter het B-house, het hoofdkwartier van Brussels Airlines. Ik moest gaan om mijn JAA medische licentie te hernieuwen en een FAA medische licentie aan te vragen. JAA (Joint Aviation Authority) is de Europese luchtvaartinstantie, de FAA (Federal Aviation Administration) is de Amerikaanse luchtvaartinstantie. Om de medische licentie te krijgen, moet je voldoen aan hun vereisten.
Maar dat was allemaal geen probleem: Na een paar testen en een heleboel administratie, wandelde ik buiten met zowel de JAA als FAA medische keuring. Dat was ook weer in orde (gelukkig, stel je voor…).

Dat was al dat. We hadden niet voor niets een weekje vrij gekregen. Het was een soort van buffer tussen BFC en FNPTII. Dat wil dus zeggen dat BFC gedaan is. Vrijdag 29 maart hadden we allemaal onze final check voor BFC om te zien of we verder mochten gaan. Iedereen is daarop mooi geslaagd, niemand is afgevallen. We zijn dus nog altijd met ons zessen.

Een andere taak die volbracht moest worden in die week was het krijgen was het verkrijgen van een Amerikaans visum. Iedereen weet waarschijnlijk wel dat je de VS gemakkelijk buiten kan, maar er binnen geraken is een ander paar mouwen.
Voor we ons visum mogen afhalen, moeten er eerst heel wat formulieren ingevuld worden, die dan voor controle en referentie naar de school in Phoenix gestuurd worden. En dat alles neemt toch wat tijd in beslag. Daarnaast blijft Amerika Amerika natuurlijk en willen ze ook o.a. hun formaat van pasfoto’s. Dat wil dus zeggen dat de Europese vorm van pasfoto’s niet volstaat en je dus nieuwe pasfoto’s moet laten nemen. Je bent dus wel eventjes bezig.
Maar gelukkig is er nog genoeg tijd voor andere dingen te doen. Omdat Nico zijn PPL (Private Pilot License) al heeft, heeft hij mij uitgenodigd om eens met hem te gaan vliegen. We hadden afgesproken om vrijdag 5 april te gaan vliegen. Het oorspronkelijke plan was om naar Lille te gaan, maar doordat het weer redelijk slecht was (lage wolken en 18 knopen wind, met rukwinden tot 24 knopen, gelukkig regende het niet) hebben we beslist om een toertje te maken boven de Belgische kust. Rond half 4 zijn we opgestegen in Koksijde, om dan over de kustlijn naar Blankenberge te vliegen en via Brugge, met een orbit (een bocht van 360°) over mijn huis in Varsenare natuurlijk, terug naar Koksijde te vliegen. Jammer dat ik mijn fototoestel was vergeten, anders had ik jullie een paar grijze foto’s van de West-Vlaamse kust kunnen doorsturen Voor de mensen die die dag een vliegtuigje hebben horen overvliegen tussen 15u30 en 16u30, dat was ik dus.
Dat was trouwens mijn eerste vlucht in een klein vliegtuigje. Het vliegtuig was een Diamond 20, dat is hetzelfde type dat we gaan vliegen in de VS. De vlucht was redelijk turbulent. Wat wil je, een klein vliegtuig en veel wind. We hadden dan ook de slechtste dag uitgekozen om te vliegen blijkbaar. De donderdag was goed en de zaterdag was ook schitterend weer. Nu ja, een luchtdoop in winderig weer, dat moet kunnen.

Ik heb er echt van genoten. Dan zie je pas hoe klein België is: in iets meer dan een uur stonden we terug in Koksijde aan de grond. Daarbij is het handig om die instrumenten eens in real-life te zien. Op Flight Simulator in BFC zag je die instrumenten heel groot, terwijl dat in dat vliegtuig eigenlijk maar heel kleine instrumentjes waren.

Heel wat meegemaakt dus, die laatste week. Vanaf volgende week (8 april) hebben wij FNPTII (Flight and Navigation Procedure Trainer), dat is de laatste stap voor het vertrek naar Arizona, op 2 mei. Meer daarover volgende week.

Lodewijk