Ethiopian Boeing 767 landt op foute luchthaven

Vorige maand landde de Boeing ‘Dreamlifter’ – een omgebouwde 747 die gebruikt wordt voor het vervoer van enorme stukken vracht – op de verkeerde luchthaven in de Verenigde Staten. In plaats van op de militaire luchtmachtbasis van McConnell in Wichita, zetten de piloten het ruim 300 ton zware gevaarte aan de grond op de luchthaven van Jabara (enkele kilometers ten noorden van McConnell AFB). Omdat de baan in Jabara nogal kort was om weer te kunnen opstijgen en er mogelijk schade aan de baan was, stond het toestel ruim dertien uur vast vooraleer het weer kon vertrekken.

Hoe onwaarschijnlijk het ook mag klinken, de bemanning van Ethiopian Airlines vlucht 815 van Addis Abeba naar Kilimanjaro (Tanzania) overtrof het verhaal door niet alleen op de foute luchthaven te landen, maar daarna ook nog eens met hun toestel naast de landingsbaan te rijden. Dit alles gebeurde woensdag (18 december) met een Boeing 767 van de Afrikaanse maatschappij. De 213 passagiers maakten zich al klaar voor de landing toen hen het nieuws werd verteld dat de landingsbaan in Kilimanjaro geblokkeerd was door een incident met een klein vliegtuig, waarop de bemanning het toestel in afwachting de holding instuurde.

© Regional Air Tanzania

Na een half uur rondcirkelen, meldden de piloten dat hun brandstofniveau alarmerend laag begon te worden en ze maakten melding van een emergency due to low fuel (mayday). Ze konden niet meer uitwijken naar Dar Es Salaam, Mombasa of Nairobi en kregen toestemming om een nadering te vliegen op de (verkorte) westelijke baan 27 in Kilimanjaro. Het andere toestel stond nog steeds stil aan de andere kant van de 3.600 meter lange landingsbaan en de bemanning van de Ethiopische Boeing had er alle vertrouwen in dat ze hun toestel ruim voor die afstand tot stilstand zouden kunnen brengen. Toen ze uiteindelijk landden, werd het al snel duidelijk dat ze daar geen rekening meer mee moesten houden…

In plaats van in Kilimanjaro, was de 767 geland op de luchthaven van Arusha (50 kilometer ten zuidwesten van Kilimanjaro). Enig probleem: de baan in Arush is slechts 1634 meter lang, minder dan de helft dus dan die in Kilimanjaro. Na een volgens de passagiers harde landing stopte het vliegtuig uiteindelijk net voor het einde van de landingsbaan. Toen ze daarna echter rechtsomkeer wouden maken om naar terminal te rijden, liep het mis. Alle wielen van het landingsgestel raakten in het zachte gras naar de landingsbaan en de passagiers zaten meer dan drie en een halfuur vast tot er een mobiele trap uit Kilimanjaro kon worden overgebracht.