Het heeft er alle schijn van dat de gezagvoerder van de op mysterieuze wijze gecrashte Embraer 190 van LAM zichzelf – en alle 32 andere passagiers en bemanningsleden – van het leven beroofd heeft. Dat kwam aan het licht door de eerste resultaten van de analyse van de Cockpit Voice Recorder. Onderzoekers stonden versteld toen ze te weten kwamen dat de captain alleen in de cockpit aanwezig was in de ogenblikken net voor de crash.
Hoe lang en waarom de first officer op dat moment uit de cockpit was, is niet duidelijk. Wel hoorden de onderzoekers duidelijk dat er hard op de cockpitdeur geklopt werd. Enkele seconden later zijn er geluiden te horen die overeenkomen met het bewust uitschakelen van de automatische piloot en het autothrottle-systeem. Het vermogen van de motoren werd naar idle gebracht en vervolgens werd een duikvlucht van ongeveer 6.000 voet per minuut ingezet.
Het lot van het toestel en dat van alle inzitten was op dat moment al beslist. Minuten later zou het toestel – een Embraer 190 van Linhas Aereas de Moçambique – te pletter storten in de bossen nabij Rundu, op de grens van Mozambique en Namibië. De waarschuwing die het toestel afspeelde werden tijdens de duikvlucht stuk voor stuk genegeerd. Volgende week, op 29 december (30 dagen na de crash) wordt een eerste interimrapport verwacht.
Het verhaal vertoont veel gelijkenissen met Silkair vlucht 185 (1997) en Egyptair vlucht 990 (1999).
Steekkaart crash
Datum: | 29 november 2013 14.00 UTC |
Maatschappij: | Linhas Aereas de Mocambique |
Type toestel: | Embraer E190 |
Registratie: | C9-EMC |
Plaats: | Rundu, Namibië |
Fase: | En-route |
Aantal doden/passagiers: | 33/33 |
Oorzaak: | Zelfmoordactie |