Vannacht was er opnieuw een incident met een toestel dat op een verkeerde luchthaven landde. Vlucht 4013 van de lowcostmaatschappij Southwest Airlines was op weg van Chicago Midway naar Dallas Love Field met een tussenstop in Branson, Missouri. Maar in plaats van op de luchthaven van Branson Airport te landen, landde de Boeing op de veel kleinere luchthaven Branson Downtown, zo’n 10 kilometer noordelijker.
De B737-700, N272WN, voerde vlucht 4013 uit van Chicago Midway naar Branson Airport in de staat Missouri met aan boord 124 passagiers en 5 bemanningsleden. Rond 18:10 lokale tijd landde de 737 in Branson, maar wel op de verkeerde luchthaven. Terwijl de 737 normaal op Branson Airport moest landen, waarvan de landingsbaan een lengte heeft van 2.176 meter , landde het toestel op stadsluchthaven Branson Downtown waar de landingsbaan maar 1.139 meter is.

Vermits de landingsbaan op de Downtown luchthaven ongeveer de helft korter is, moest de Boeing na het neerkomen sterk afremmen. Het toestel kwam daarbij ongeveer 60 meter voor het einde van de baan tot stilstand. Er was geen schade aan het toestel en aan boord raakte niemand gewond. De passagiers werden met de bus naar Branson Airport gebracht, waar de passagiers voor Dallas konden verdervliegen met een ander Southwest-toestel.

©Bing – De 737 kwam net voor de treshold van baan 30 tot stilstand. Nadien gaat het terrein bergaf met daarachter een autostrade.
Maar hoe is zo’n pijnlijke vergissing kunnen gebeuren? Waarschijnlijk maakt de bemanning een visual approach, dat veel vatbaarder kan zijn voor fouten. Beide banen liggen naar het zuidoosten georiënteerd, met een koers van afgerond 140 graden voor Branson Airport en 120 graden voor Branson Downtown zoals op onderstaand kaartje te zien is. De ligging van de banen scheelt dus een twintigtal graden.
Het toestel zou zoals eerder gezegd een visuele approach hebben gemaakt, want moest er op instrumenten geland zijn zou deze fout waarschijnlijk niet zijn gebeurd. Branson Airport beschikt enkel over een ILS-approach voor baan 32 en twee RNAV (GPS) approaches voor zowel baan 14 als baan 32. Branson Downtown heeft enkel een RNAV (GPS) approach voor ook beide kanten. Landingen op instrumenten zijn zo specifiek ingesteld, dat een landing op de verkeerde luchthaven normaal snel zou moeten zijn ontdekt.
Momenteel wordt het vertrek van het Southwest-toestel vanaf de Downtown luchthaven voorbereid. Het opstijgen kan hier live worden gevolgd.
Je zou toch mogen verwachten dat er een belletje gaat rinkelen wanneer je merkt dat de runway QFU 117°(M) is ipv de verwachte 143°(M). Bovendien ligt de apron op Branson downtown ten zuiden van de startbaan ipv ten noorden. Komt nog eens bovenop dat dit een B737-700 is met een joekel van een Navigation Display die duidelijk de airport identifiers aangeeft.
Nu is de vraag niet of de crew hier verantwoordelijk voor is, maar wel hoe het is kunnen gebeuren dat een ervaren crew van een perfect uitgerust toestel heeft kunnen landen op een verkeerde luchthaven. Dit fenomeen begint naar mijn gevoel net iets teveel voor te komen. Vroeg of laat gaat het fout. Volgens het artikel hadden ze 60m over. DAt betekent dat een beetje minder headwind of regen ervoor zou gezorg hebben dat ze uit de piste zouden zijn gegaan met 124 passagiers en 5 crew aan boord. Alleen dat al rechtvaardigd een grondige trendanalyse en onderzoek naar de root cause van de verschillende voorvallen.
Mijn fingerspitsegefühl zegt dat fatigue er wel in alle gevallen voor iets tussen zal zitten.
Het filmpje van abc news is hier te zien: http://abclocal.go.com/wls/story?section=news/local/chicago_news&id=9391311