Jet Airways scoort; verhoogt capaciteit

Het gaat goed met Jet Airways de laatste tijd. De load factors om vrijwel alle vluchten, zowel VS-India vv. als Europa-India vv. en Europa-VS vv. zijn ronduit indrukwekkend te noemen en ook met de yields zijn ze in India almaar meer tevreden. Dat vertaalt zich in enkele ingrijpende veranderingen die we binnenkort zullen zien. Het aankomende hoogseizoen in de reissector (schoolvakanties allerhande en de start van het nieuwe zakenreisseizoen) speelt ook een rol.

In 2007 werd een zeer ambitieus plan opgesteld. Zes dagelijkse Boeing 777-300ER’s moesten in Brussel landen om enkele uren daarna hun reis naar India of de V.S. verder te zetten. In totaal ging het om bijna 1.900 dagelijkse zetels, een aantal dat niet werd gehaald. Om de operatie leefbaar te houden werd de 777 uit Brussel weggehaald en alle vluchten werden uitgevoerd door de kleinere Airbus A330. Daardoor nam de gemiddelde load factor toe van 69.6% tot 77.1%.

Boeing 777 van Jet Airways

Na een afwezigheid van 9 maand zal de Boeing 777 heel binnenkort dus weer te zien zijn in Brussel – Jet Airways was immers de enige maatschappij die haar Triple Sevens naar Brussel stuurde. Vanaf 21 november (ja, dat is binnen minder dan 3 weken) wordt op de route tussen Mumbai en New York Newark weer de 777 ingelegd. “Daar zijn verschillende redenen voor”, zegt Bernard Guisset van Jet Airways aan Flightlevel.

“Ten eerste is de voorspelde bezettingsgraad te hoog voor de Airbussen, we hebben simpelweg meer capaciteit nodig om aan de vraag te voldoen. Zowel de vluchten tussen Mumbai en Newark als de aparte vluchten vanuit Brussel in de twee richtingen doen het zeer goed. Na een wet lease bij andere maatschappijen (Gulf en Turkish, nvdr) zijn ook enkele toestellen weer in India en zijn ze nu beschikbaar voor Jet Airways”.


© Bjorn van Brussel

De upgrade van Airbus A330-200 naar Boeing 777-300ER betekent vooral een verhoging van het aantal zitjes in de Economy-klasse. Er zijn evenveel Première-zitjes in beide toestellen (30), maar waar de Airbus maar 190 Economy-stoelen heeft, heeft de Boeing er 274. Het wil ook zeggen dat er nu opnieuw een First Class naar Brussel wordt gestuurd. “Dat is echter niet de primaire reden waarom we de 777 terug naar Brussel zenden”, aldus nog Guisset. “De vraag naar First Class blijft miminaal”.

Wat ook nog een serieuze boost in capaciteit krijgt en niet mag onderschat worden, is de cargo. Vorig jaar transporteerde Jet Airways op haar vluchten maar liefst 24 824 ton cargo, daarmee zijn ze nummer 1 qua cargovervoer op passagiersvluchten vanuit België. “De cargocapaciteit zal inderdaad beneficiëren van deze beslissing,” klinkt het. “Ook daar blijft de vraag zeer groot”.

© Flightlevel.be

En het goede nieuws is nog niet gedaan. We zeiden al dat de andere routes het eveneens goed doen. Daardoor zal Jet Airways haar hub in Brussel nog verder versterken. Ook de route tussen Delhi en Toronto (Canada) zal worden geupgraded, al is het niet zo expliciet te zien als bij Mumbai-Newark. Er blijft gebruik worden gemaakt van de Airbus A330, maar in een licht andere configuratie die minder Première-zetels telt (19 i.p.v. 30), maar meer Economy-stoelen (236 i.p.v. 190).

Dat vermindert het comfort van de Première-passagiers in die zin dat de nieuwe configuratie in de business klasse een 2-2-2-configuratie heeft, waar de huidige maar 1-2-1 is. Daardoor verliest een derde van de passagiers haar directe gangpadtoegang, iets wat als grote troef bij Jet Airways werd gezien. De reden voor de upgrade is ook hier de grote vraag naar vluchten tussen India en Canada. “Wij moesten zelfs boekingen weigeren,” klinkt het tevreden. Vanaf 19 november is er 15% extra capaciteit.

En we sluiten af met een mysterieuze noot. “Jet Airways heeft een grote flexibiliteit in haar vloot, het is dus nooit uitgesloten dat voor bepaalde periodes en op bepaalde routes, andere type vliegtuigen worden ingeschakeld. Wij kunnen u dus momenteel niet zeggen wat er precies gaat gebeuren voor de komende zomer 2010 periode.” Het is dus niet uitgesloten dat er nog upgrades (of eventueel weer downgrades) worden uitgevoerd.

Avatar is courtesy of Wim Callaert