ICON A5: niet langer een concept maar de toekomst

ICON Aircraft is een Amerikaans bedrijf opgericht in 2004 door Kirk Hawkins, voormalig US Air Force F-16 piloot en motorsport liefhebber. Nadat hij afstudeerde aan de Stanford Business School, richtte hij in 2006 ICON op in Silicon Valley met een oud-klasgenoot, Steen Strand. Strand, afgestudeerd in Harvard met een master in productontwerp, is een ondernemer gericht op design van consumentengoederen. In 2007 trad een team van luchtvaartingenieurs en constructeurs van wereldklasse toe tot ICON. ICON’s productiefaciliteiten zijn gevestigd in Zuid-Californië, een broeinest voor automobielontwerp en ruimtevaart engineering.

ICON’s missie is om de vrijheid, plezier en avontuur van het vliegen te brengen naar iedereen die ooit van vliegen gedroomd heeft. Door de drastische veranderingen van de regelgeving in 2004 heeft de FAA de categorie Light Sport Aircraft gecreëerd. Hierdoor ontstond voor ICON de mogelijkheid om ‘vliegen opnieuw uit te vinden’ door zich meer te richten op de consumentenervaring. Het doel van ICON is om de luchtvaart te democratiseren op dezelfde manier als grote merken zoals Apple, BMW, Ducati, of Oakley dat gedaan hebben: door het combineren van uitstekende techniek met productontwerp van wereldklasse. Het uiteindelijke doel is om producten te leveren die niet enkel grote functionele voordelen bieden, maar mensen ook inspireren op emotioneel vlak.

©ICON Aircraft

Na jaren van ontwikkeling met een aantal van ’s werelds beste lucht -en ruimtevaartingenieurs en industriele ontwerpers, heeft ICON Aircraft het eerste toestel uitgebracht in zijn reeks van Light Sport Aircraft: de ICON A5. De A5 levert een opwindende en veilige vliegervaring in een gewaagd ontwerp dat schoonheid, prestaties en belangrijker nog, plezier uitstraalt. De A5 heeft ondertussen ook vele prestigieuze design awards gewonnen en kreeg prominente media-aandacht in tijdschriften en kranten zoals Wired, The Wall Street Journal en Discovery Channel.

De ICON A5 is een prachtig tweepersoons amfibietoestel dat aangedreven wordt door een 100pk ROTAX 912 iS motor met een achterwaartse schroef (‘Pusher‘). Doordat de vleugels kunnen opvouwen is het lichte toestel zeer geschikt voor eenvoudig gebruik en transport. ICON biedt als optie ook een aanhangwagen aan waarop het vliegtuig geplaatst kan worden voor eenvoudiger vervoer. Dit is een optie waar ongetwijfeld veel toekomstige eigenaars gebruik van zullen maken en die de mogelijkheid biedt het toestel thuis in de garage of eender waar te stallen. De cockpit van de A5 is ook niet direct conventioneel te noemen: het ontwerp doet meer denken aan het interieur van een sportwagen dan aan dat van een sportvliegtuig en is uitgerust met een MP3-aansluiting, opbergvakken en verwijderbare ramen.

©ICON Aircraft

ICON gebruikt een zeer interessante strategie als het aankomt op marketing en interesse wekken bij het publiek. In de plaats van de gewoonlijke strategieën doet ICON het anders: ze richten zich op niet-piloten van jongere leeftijd door de A5 te promoten als een avontuurlijk product, zoals een persoonlijk vaartuig of motor. De displays en airshows die het bedrijf overal ter wereld geeft en de fast-paced promotievideo’s zijn steeds opwindende ervaringen die uitsteken boven de rest. De strategie van ICON heeft alleszins goed gewerkt: het bedrijf heeft momenteel reeds meer dan 1000 bestellingen voor de A5.

Volgens een persbericht door ICON dat verscheen in juli van dit jaar was in juni reeds de eerste productie A5 klaar. Op het evenement EAA AirVenture in Oshkosh in de VS werd deze eerste productie A5 voorgesteld aan het grote publiek. Het toestel met serienummer 1 (ESN-1) werd gebouwd over een periode van vijf maanden, van januari tot juni 2014, en maakte op 7 juli 2014 zijn eerste succesvolle vlucht in Tehachapi , Californië. Dit vliegtuig was de eerste van drie A5’s die gebruikt zullen worden om de prestaties te controleren en de volledige FAA goedkeuring te ontvangen voor de aanvang van de leveringen aan klanten in mei 2015.

ESN-1 werd gebouwd in ICON ’s vestigingen in Tehachapi, Californië. “ESN-1 presteerde zeer goed op zijn eerste vlucht,” zei ICON’s testpiloot en hoofdingenieur Jon Karkow die aan de controls zat tijdens de eerste vlucht. “De vliegeigenschappen zijn vergelijkbaar met deze van de prototypes, met dezelfde wendbaarheid en harmonie in besturing. Het harde werk van de engineering en productie teams is heel duidelijk.” Een tweede productie A5, de ESN-2, is momenteel in productie en de voltooiing en structurele testen zijn gepland voor dit najaar. De eerste drie vliegtuigen zullen gebruikt worden om het goedkeuringsproces van de FAA te ondersteunen en het derde toestel zal aan de eerste klant geleverd worden wanneer dit proces voltooid is.

“Dit is een van de belangrijkste mijlpalen tot op heden voor ICON . Het vertegenwoordigt het hoogtepunt van jaren van onderzoek, ontwerp, engineering en productie door de toewijding van een uitstekend team,” zei oprichter en CEO van ICON Kirk Hawkins. “De A5 is niet langer een prototype of een conceptvliegtuig; het is een geavanceerd productieklaar, consumentengericht toestel. Het hele ICON team steekt zijn hart en ziel in het leveringsklaar maken van de A5 en dat weerspiegelt zich in de uitzonderlijke uitvoering van het product. Ik kon niet trotser zijn.”

©ICON Aircraft

ICON heeft onlangs aangekondigd dat het bedrijf in het begin van 2015 zou verhuizen naar haar nieuwe vestiging van 42 vierkante km in Vacaville, Californië. Het bedrijf is momenteel de fabriek en kantoren aan het klaarmaken om te beginnen met full-scale productie. Eenmaal de fabriek op volle toeren draait zal deze in staat zijn meer dan 500 vliegtuigen per jaar te produceren.

Wie interesse heeft in de ICON A5 kan deze online bestellen door een formulier in te vullen en een voorschot te betalen. De prijs van de A5 wordt geschat rond de $198.000 en is zonder extra opties zoals een aanhangwagen, nachtverlichting en automatisch opvouwende vleugels. Wie nu een A5 bestelt zal deze door het groot aantal bestellingen pas ontvangen ten vroegste in 2018. Voor wie de $198.000 of omgerekend zo’n 160.000 euro boven het budget is heeft ICON in samenwerking met ParkZone ook een kleiner R/C exemplaar ontwikkeld voor ongeveer één duizendste van de prijs.

A5 Specificaties:

  • Zetels: 2
  • Prijs: $198.000 (zonder opties)
  • Maximum opstijggewicht (MTOW): 1510 lbs
  • Bruikbare lading: 430 – 450 lbs (afhankelijk van de opties)
  • Brandstof(Auto brandstof of Av Gas): 20 gal
  • Maximumsnelheid: 105 kts (120 mph)
  • Bereik: 300 nm
  • Opstijg -en landingsafstand: 750 ft
  • Motor: Rotax 912 iS, 100 hp