Derde Cirrus Jet vliegt voor het eerst

Deze week kondigde Cirrus Aircraft aan dat ze nu haar volledige vloot van drie testtoestellen klaar heeft om de certificatie-procedure voor de SF50 Vision jet te voltooien. Volgens een persbericht van Cirrus was deze eerste vlucht van de derde Cirrus Jet een “belangrijke mijlpaal” voor het programma. De eerste SF50, ‘C-zero’ (C0), maakte reeds in maart zijn eerste vlucht en heeft ondertussen al 220 uren gevlogen in meer dan 150 testvluchten. Dit toestel heeft een aantal tests doorlopen met betrekking tot besturing en aerodynamische prestaties. De C0 zal ook gebruikt worden voor het in-flight testen van het CAPS™(Cirrus Airframe Parachute System), aldus het bedrijf. Het tweede toestel, de C1, zal voornamelijk gebruikt worden voor Flight Into Known Icing (FIKI) testen. Het nieuwste toestel van de reeks, de C2, zal nu door Cirrus gebruikt worden om de betrouwbaarheid en optionele uitrusting te testen, en ook voor vluchtnormen en trainingsevaluaties.

© Cirrus Aircraft

De drie toestellen hebben samen ondertussen meer dan 250 uren gevlogen in 177 vluchten, zei Cirrus. De volgende jet die gebouwd zal worden zal het eerste productietoestel zijn in het personal jet programma. Dit toestel is gepland om in de tweede helft van 2015 van de band te rollen, met het begin van leveringen aan klanten in het vierde kwartaal van 2015.

Cirrus Aircraft kondigde vorige maand de eerste succesvolle vlucht aan van C1, de tweede SF50 Vision Jet in hun personal jet programma. Op 26 november om iets na half 4 lokale tijd steeg het toestel op vanaf Duluth International Airport in Minnesota voor zijn eerste testvlucht. Volgens een persbericht van Cirrus Aircraft verliep de testvlucht zonder enige problemen en functioneerden alle systemen naar behoren. In datzelfde persbericht bedankte CEO en medeoprichter van Cirrus Aircraft Dale Klapmeier het hele team voor het harde werk en de toewijding bij het luchtwaardig krijgen van dit nieuwe toestel. “Samen hebben we een belangrijke mijlpaal bereikt en we kunnen nu vol spanning uitkijken naar ons doel om de persoonlijke vliegervaring naar nieuwe hoogtes te tillen met dit clean-sheet ontwerp”, vervolgde Klapmeier.

© Cirrus Aircraft

De Vision SF50 jet is een revolutionair concept van Cirrus Aircraft dat bedoeld is om de ruimte op te vullen tussen de high-performance eenmotorige toestellen en lichte jets. Voor Cirrus begon met de ontwikkeling van personal jets was het Amerikaanse bedrijf vooral bezig met de ontwikkeling van de SR20 en SR22 Cirrus toestellen. Met dit nieuwe toestel wil Cirrus de overstap van high-performance eenmotorige toestellen zo eenvoudig mogelijk laten verlopen voor nieuwe jet piloten.

De SF50 heeft een cruise speed van 300 KTS, een bereik van 1000 NM, geavanceerde instrumenten, het door Cirrus gepatenteerde CAPS™(Cirrus Airframe Parachute System) en een structuur volledig uit koolstofvezel. Met een catalogusprijs van 1,6 miljoen dollar, of omgerekend zo een 1,58 miljoen euro, en een capaciteit van vijf volwassenen en twee kleinere personen zet Cirrus een nieuwe standaard voor luxe en flexibiliteit voor zowel piloten als passagiers.

Cirrus is ook bezig met het samenstellen van een uitgebreid trainings -en mentorprogramma waarin nieuwe Vision piloten met genoeg ervaring op high-performance toestellen een tiental dagen grond -en simulatortraining moeten ondergaan ter voorbereiding van hun checkvlucht. Hierna vliegen ze dan een bepaalde tijd rond met een ervaren mentor.

In juli had het bedrijf reeds meer dan 500 bestellingen voor de Vision SF50 en de eerste leveringen van de jet zouden gepland zijn voor het vierde kwartaal van 2015. Recentere cijfers zijn momenteel echter nog niet beschikbaar. Cirrus plant om ongeveer 90 SF50’s te bouwen en leveren in 2016, gevolgd door 125 toestellen in 2017.