Business Aviation: een blik op de toekomst

Markten evolueren. Prijzen zijn afhankelijk van en volgen de economische conjunctuur. Zo ook in de zakenluchtvaart natuurlijk. Net als de gehele economie heeft ook deze markt moeilijkheden gekend in economisch slechtere tijden. Desondanks zijn analisten en experts positief over de toekomst; bestellingen nemen toe en de markt groeit. De feestdagen zijn een mooie gelegenheid om eens terug te kijken naar het bijna afgelopen jaar en een blik te werpen op de toekomst.

Na enkele economisch slechtere jaren herneemt de markt van zakenluchtvaart zich terug goed. 2014 en 2015 bewezen dat er nog steeds een grote markt is voor zakenvluchten en de toegenomen verkoop van nieuwe toestellen ondersteunt deze stelling. Fabrikanten actief in de sector zoals Bombardier, Cessna en Honeywell publiceerden rapporten met vooruitzichten voor het komende decennium en allen zien de toekomst rooskleurig.

PC-24 eerste vlucht
Eerste vlucht van de Pilatus PC-24 (11 mei 2015) © Pilatus Aircraft

De economische crisis in 2008 heeft ontegensprekelijk een deuk geslagen in de markten. 2009 bleef een moeilijk jaar, maar de wereldeconomie hernam zich weer. 2014 en 2015 bleken goede jaren te zijn waarin de markt van zakenluchtvaart zich bleef herstellen. De Amerikaanse markt kende een significante toename van het aantal leveringen, mede dankzij de sterke Noord-Amerikaanse groei, sterke dollar en een bloeiende beurs.

De Amerikaanse leverancier van elektronische vliegtuigsystemen Honeywell verwacht tegen 2023 ongeveer 9.250 toestellen te leveren, met een gezamenlijke waarde van zo’n 260 miljard dollar. Leveringen in de Verenigde Staten, die 62% van Honeywell’s markt uitmaken, worden verwacht te stijgen met een kleine 8 procent. Dit in tegenstellingen tot andere markten in Europa, Azië, Afrika en Latijns-Amerika waar de leveringen van Honeywell ongeveer gelijk blijven of zelfs lichtjes dalen. Dit laatste zegt natuurlijk niets over de gehele markt en betreft enkel de leveringen van één enkele Amerikaanse fabrikant.

Bombardier, de vliegtuigbouwer bekend van ondermeer de Learjet, heeft vergelijkbare voorspellingen. Het bedrijf verwacht de komende 10 jaar ongeveer 9.000 toestellen te leveren met een totale waarde van een kleine 260 miljard dollar. Bombardier heeft jets in de drie grote categorieën van zakenvliegtuigen; light, medium en large.

Toestellen in de light categorie, zoals de Learjet, blijven het zeer goed doen. Met een gemiddelde aankoopprijs van zo’n 9 tot 20 miljoen dollar en een bereik van 2.000 tot 3.000 NM, blijft dit een populaire markt. In de middelste categorie, medium jets zoals de Challenger 650, stijgt de prijs natuurlijk met de grootte van de toestellen. Wie voor deze jets gemiddeld 20 tot 42 miljoen dollar op tafel legt krijgt 65 tot 140 m² cabine ruimte en een bereik van 3.000 tot 5.000 NM. Bombardier verwacht dat deze categorie goed zal zijn voor een totaal van 3.100 leveringen tussen 2015 en 2024. De laatste categorie, waarin Bombardier’s grote jets zitten zoals de Global 5000-8000, biedt de grootste cabine, bereik en snelheid. In deze categorie stijgt de prijs al snel tot meer dan 70 miljoen dollar. Voor deze prijs kan je dan wel een bereik van meer dan 5.000 NM en een ruime cabine van 140 m² of groter. Deze categorie is goed voor zo’n 2.500 leveringen tegen 2024. Van het totaal aantal leveringen van 9.000 verwacht het bedrijf dat Noord-Amerika het voortouw neemt (3.900), gevolgd door Europa (1.525), China (875) en Latijns-Amerika (850), met de overige leveringen verdeeld over het Midden-Oosten, Afrika en Zuid-Azië.

Vlootverdeling: aandeel per regio
Fleet Distribution: Share by Region 2015
Bron: Flightglobal’s Fleets Analyzer database (Oktober 2015)

Zowel Noord-Amerika als Europa worden verwacht de grootste spelers op de markt van zakenluchtvaart te blijven, met een verwachte omzet van respectievelijk 96 en 50 miljard dollar. De Noord-Amerikaanse markt blijft op kop staan, mede dankzij een voorspelde economische groei van 2,6% op lange termijn. Jets in de categorieën light en medium zullen goed zijn voor 80% van de leveringen. De economische lange termijn groei in Europa haalt met zijn 1,8% net de 2% niet en hier zijn deze categorieën goed voor 70% van de totale leveringen.

Volgens Ed Bolen, voorzitter en CEO van de Amerikaanse NBAA (National Business Aviation Association) zijn er een aantal grondige redenen om te geloven dat zakenluchtvaart in de toekomst zal groeien. Ten eerste is deze vorm van vervoer voor velen vaak de enige manier om ergens te geraken. Met meer en meer maatschappijen die kleinere luchthavens en plaatsen uit hun bestemmingen schrappen, zijn kleinere chartervluchten vaak de enige manier om aan de noden van bepaalde klanten te voldoen.

Ten tweede wordt de nood aan zakenluchtvaart meer en meer erkend op internationaal vlak. Mensen uit het zakenleven moeten vaak naar verre bestemmingen reizen, vooral de opkomende markten in Brazilië, China, Rusland en India zijn populaire bestemmingen tegenwoordig. Zakenluchtvaart is ook voor dit klantensegment vaak de meest efficiënte manier van reizen.

Met de steeds toenemende competitiviteit op de internationale markten zal het vermogen van bedrijven om hun klanten te bereiken, real-time en rond de klok, zeer belangrijk blijken voor hun positie in de markt. Een belangrijke voetnoot die Bolen aanhaalt: “Wat het heden betreft, we mogen niet vergeten dat de economische cycli exact dat zijn, cyclisch.”

Voorspelling per regio
Forecast by Region
Bron: Bombardier Market Forecast 2015-2024

Ook Christoph Meyerrose, CEO van Lufthansa Bombardier Aviation Services, speelt verder in op de belangrijke rol die globalisatie zal spelen bij de evolutie van zakenluchtvaart. “Het aantal zakentoestellen zal meer dan verdubbelen het komende decennium en zich verspreiden over de hele wereld, met de BRIC-landen (Brazilië, Rusland, India en China) op kop. Nieuwe toesteltypes zullen non-stop vluchten mogelijk maken naar waar ook ter wereld en geavanceerde luchthavens zullen veel intensiever verkeer aankunnen dan vandaag.

Uit de cijfers van Bombardier kunnen we ook een volgende belangrijke evolutie in de zakenluchtvaart afleiden: range will be king. Van de 9.000 toestellen die het bedrijf verwacht te leveren tussen 2015 en 2024 vallen er zo’n 2.500 in de categorie large, dat is net geen 28%. “7.000 NM wordt de nieuwe minimum van de Ultra-long range,” zegt Steve Talor, voorzitter van Boeing Business Jets. “Daarom verschuift de focus bij deze categorie naar cabine ruimte en functies die de ervaring van passagiers tijdens vluchten van meer dan 12 uur kunnen verbeteren. Alle ultra-long range toestellen zullen voorzien worden van onder andere genoeg water om degelijk te douchen en internet gedurende de volledige vlucht. Nieuwe materialen, ontwerpen en innovaties zullen bijdragen aan een betere efficiëntie en performantie. Verkeer op luchthavens en in de lucht wordt een groot aandachtspunt en tijd tussen vluchten zal efficiënt gemanaged moeten worden.”

Voorspelling per toestel grootte categorie
Forecast By Aircraft Size Category
Bron: Bombardier Market Forecast 2015-2024

Niet alleen de Europese en Noord-Amerikaanse markten zullen aanzienlijk groeien. Ook China zal een waardige positie innemen op de internationale markten volgens Jordan Hansell, CEO van NetJets. “Azië biedt enorme mogelijkheden voor de sector. China bijvoorbeeld heeft een fenomenaal potentieel om het aantal zakenjets, dat nu ligt op 170, enorm te vergroten. Er zijn meer dan één miljoen potentiële klanten in China met een groot vermogen. Privéluchtvaart zal een aantal uitdagingen moeten aangaan op vlak van infrastructuur, maar de Chinese overheid wil hier de focus op leggen, vooral in hun huidige vijfjarenplan. Met plannen om luchthavens te bouwen volledig toegewijd aan zakenluchtvaart geloven we dat dit de zakenluchtvaart in China enorm kan doen bloeien.”

Wanneer we kijken naar de type zakenvliegtuigen, merken we dat de meest gebruikte zakenjet ter wereld nog steeds de Cessna 525 Citationjet is, gevolgd door de BAE 125 Hawker en enkele andere types van onder andere de Citation familie. In de categorie turboprops blijven de Beechcraft King Air 90 en 200 de populairste types, samen met de Pilatus PC-12, grotendeels om wille van zijn ruime cabine en short field performance. Hoewel jets nog steeds de meest gebruikte zakentoestellen zijn, blijven turboprops het goed doen met in deze categoriën wereldwijd respectievelijk 19.283 en 9.263 vliegende toestellen.

Top 10 vliegtuig types
Top 10 Aircraft Types in Business Aviation 2015
Bron: Flightglobal’s Fleets Analyzer database (Oktober 2015)

Hoewel de zakenluchtvaart en de economie in het algemeen enkele moeilijke jaren achter de rug hebben, ziet de toekomst er dus positief uit. 2014 en 2015 blijken de voorbode te zijn van een aanzienlijke toename van de sector. De toenemende globalisering draagt zijn steentje bij aan de internationalisering van de zakenluchtvaart en landen die voorheen weinig van deze sector hebben kunnen profiteren zullen een grotere rol spelen op de internationale markt. Ook de voordelen van zakenluchtvaart blijven een belangrijk aspect in de groei. On-demand vluchten, privacy, flexibiliteit, luxe en korte reistijden dragen bij tot een toename van het aantal leveringen, vluchten, bedrijven en infrastructuur.