Jet Airways kan opnieuw (een beetje) winst maken

Jet Airways heeft voor het derde kwartaal van het fiscale jaar 2015 een positief resultaat geboekt van een half miljoen dollar (zo’n 440 miljoen euro, red). Vorig jaar leed de luchtvaartmaatschappij in dezelfde periode nog een verlies van 46 miljoen dollar (ongeveer 40 miljoen euro). Het is de eerste kwartaalwinst sinds 2012 voor de Indiërs. Volgens Jet Airways zijn deze cijfers het ultieme bewijs dat hun zogenaamde turnaround plan werkt.

De omzet voor dit kwartaal steeg met zo’n negen procent tot 775 miljoen euro, tegenover 710 miljoen euro een jaar geleden. Het aantal passagiers steeg nog sterker met 10,4 procent tot 5,8 miljoen. De gemiddelde bezettingsgraad klom 5,2 procent en bedraagt nu 82,1 procent. Deze verbetering kwam er door het netwerk te optimaliseren en zo een betere integratie te bekomen tussen het binnenlandse en het internationale netwerk.

Een niet te onderschatten factor in het (kleine) succes in het derde kwartaal van dit boekjaar is volgens de maatschappij ook de synergieën die ze onderhoudt met haar partner airlines. Met name de samenwerking met Etihad Airways, die eerder al interesse toonde om een deel van de aandelen van Jet Airways te kopen, blijkt erg succesvol. Zo steeg het aantal codeshare-passagiers met die luchtvaartmaatschappij met 93 procent tot 314.000.

© Chris Goodwin

“Aan het begin van dit boekjaar hebben we een driejarenplan opgesteld om Jet Airways opnieuw winstgevend te laten worden,” zei ceo Cramer Ball. “Vandaag tonen onze zakelijke prestaties duidelijk aan dat we dit bedrijf weer aan het omkeren zijn en dat we op schema zitten om onze doelen te behalen. Het doet deugd om mee te delen dat we een serieuze groei hebben bereikt op de belangrijkste factoren in een zeer competitieve omgeving”.

In het volgende kwartaal verwacht de luchtvaartmaatschappij nog betere resultaten op tafel te kunnen leggen. “Pas dan zullen we de echte effecten van de lage olieprijs kunnen zien,” klinkt het. Ook de vrachtdivisie heeft bijgedragen aan het succes van het laatste kwartaal, al gaf de luchtvaartmaatschappij daarover geen exacte cijfers. De customer interaction werd ook verder op punt gesteld in de “Guest First”-strategie.

“Dit was een belangrijk kwartaal voor ons, want we zijn gestart met de roll-out van ons nieuwe binnenlandse product”. De maatschappij wil namelijk de merken JetKonnect en JetLite uitfaseren en alles onderbrengen in een full-service product onder de naam Jet Airways. “Deze stap is een bewijs van onze toewijding aan het verbeteren van onze service en gastvrijheid,” klinkt het in een mededeling.