De TUI Group zal binnenkort werk maken van haar plannen om alle luchtmaatschappijen van de groep in één grote maatschappij onder te brengen. De plannen, die in april vorig jaar voor het eerst op het toneel verschenen, zouden ervoor kunnen zorgen dat TUIfly (Duitsland), TUIfly Nordic (Zweden), Arkefly en Jetairfly in één grote luchtvaartmaatschappij transformeren die gebaseerd worden op Thomson Airways. Dat is immers de grootste airline in de groep.
De groep moet namelijk meer en meer opboksen tegen de concurrentie van lagekosten- maatschappijen als Ryanair, easyJet en Norwegian, maar ook de rivalen van de Thomas Cook Group. Die bestaat onder andere uit de maatschappijen Thomas Cook Airlines UK, Thomas Cook Airlines Belgium, Thomas Cook Airlines Scandinavia en het Duitse Condor. Een consolidatie van haar versplinterde luchtvaartmaatschappijen zou hierin helpen.
Volgens het persagentschap Reuters zou TUI haar administratie en een deel van haar MRO-actititeiten (Maintenance, Repair & Operations, red.) verhuizen naar het Verenigd Koninkrijk. Daardoor hoopt de groep op jaarbasis zo’n 100 miljoen euro te kunnen besparen. Het plan zou echter wel 400 à 500 jobs kosten in de basis in Hannover, waar momenteel 2.000 mensen aan het werk zijn.
Analisten vinden de keuze voor Thomson Airways als basis voor de nieuwe luchtvaart- maatschappij ietwat vreemd, aangezien die maatschappij de hoogste kostenbasis heeft van de hele groep. Volgens bronnen werd die keuze echter gemaakt als compensatie voor wat TUI Travel vorig jaar verloor aan het hoofdkwartier van de TUI Group in Hannover bij de fusie tussen TUI AG (de Duitse tak) en het Britse TUI Travel.
Een uiteindelijke beslissing zou tegen Pasen uit de bus moeten komen. Het Franse Corsair zal evenwel niet in het project betrokken worden, want de TUI Group is volop in onderhandeling met enkele niet nader genoemde kandidaten om de luchtvaartmaatschappij – die gespecialiseerd is in vluchten op lange afstand – als een aparte entiteit over te nemen.
gaat dat dan ook banen kosten in Brussel?
Vreemd. Niemand buiten de UK kent Thomson. Mochten Arkefly en Jetairfly fuseren zou ik dat logischer vinden dan alle vijf onder één noemer te gaan vliegen. Het lijkt me een marktingtechnisch gekke keuze, zeker in het kader van TUI’s merkenstrategie.
Inderdaad. Wat eventueel wel zou kunnen is dat ze puur organisatorisch in feite fuseren tot 1 bedrijf, maar wel blijven opereren met verschillende merknamen. Maar dat neemt dus wel meteen een hoop flexibiliteit weg dat je anders als voordeel haalt uit zo’n fusie.
Enerzijds begrijp ik de logica wel, anderzijds lijkt het mij dat ze bij Thomson vooral wat nijdig zijn omwille van de gevolgen van de fusie van TUI AG met TUI Travel. De nationale naamsbekendheid van merken als Arke en Jetair zijn in de Benelux (toch écht wel een belangrijke markt voor TUI) toch wel heel belangrijk.