De levering van de Sukhoi Superjet’s, die VLM Airlines normaal volgende maand zou moeten ontvangen, is uitgesteld. De Russische regionale jets zullen pas in het derde kwartaal van 2016 de vloot van VLM komen vervoegen. Reden van de vertraging is de EASA-certificering van de LR-versie die nog niet voltooid is.
Toen vorige week VLM bekendmaakte dat ze vier nieuwe routes zal starten vanaf de luchthaven van Luik was het afwachten of dat met de nieuwe Sukhoi’s zou zijn. Maar bij de persconferentie in Luik bleek het om de oude Fokker 50’s te gaan en dus niet om de nieuwe Russische jets. De krant De Tijd berichte daarop dat de deal met de Russen ‘op springen’ staat, maar vandaag komt het nieuws dat de levering met anderhalf jaar wordt uitgesteld en de Superjets wel degelijk richting Antwerpen zullen komen.
De levering wordt uitgesteld omdat de Europese certificering van de Long Range-versie (LR) door EASA nog niet voltooid is. Vooral met betrekking op de flap setting bij takeoff en landing brengt dat grote verbeteringen van de performantie van het toestel met zich mee. En daar wil VLM op wachten: “Hoewel we natuurlijk uitkijken naar de indiensttreding van het nieuwe toestel zal deze afgesproken vertraging ons toelaten om het volledige vermogen van het toestel meteen vanaf de eerste dag te gebruiken”, zegt CEO Arthur White.
Normaal ging VLM eerst 2 Basic-toestellen in dienst nemen, maar nu gaat ze ineens voor de Long Range en dus ook voor een langere wachttijd. De Basic-versie is immers al beschikbaar, en dan zou een vertraging van anderhalf jaar niet gehoefd hebben.
VLM bestelde de LR-versie omdat het geschikter is voor de operaties die ze met het toestel wil uitvoeren, vooral vanaf de korte landingsbaan in Antwerpen. De voordelen van de LR-versie bespraken we al eens in een eerder artikel.
VLM nam een optie om vier Superjet 100 LR’s te leasen met daarbovenop een aankoopoptie voor tien exemplaren.
het is jammer te horen inderdaad.
Ik ken de hele situatie niet van de officiele kant maar je verneemt via via altijd wel vanalles … en voor zover ik te weten ben gekomen (mocht dat allemaal juist zijn en mocht dat het hele verhaal omvatten) heeft de werkelijke situatie weinig te maken met het wachten op certificering van de LR versie (want dat was sowieso de reden waarom de eerste 2 toestellen de basic versie gingen zijn), noch liggen financiele redenen aan de basis. Ik kan en mag helaas niet vertellen waarom (ook omdat dit onbevestigd is door de VLM top).
Wel is het zo dat blijkbaar de optie om die 2 ‘basic’ toestellen te leasen nog altijd openstaat, maar anders dan eerder gezegd dat ze met zekerheid in de eerste helft van het jaar gingen arriveren, is het nu zo dat dit niet meer zeker is, en als het dan wel is, dan eerder in de 2de helft, eerder laat in 2015. Maar dat valt nog te bekijken.
Hopelijk komt alles snel tot meer duidelijkheid en mogen we desondanks de eerste 2 ‘basic’ toestellen sneller dan nu gezegd verwelkomen. Alles zal afhangen van de (nieuwe) onderhandelingen met Sukhoi International.