Air France sluit provinciale basissen al weer

Minder dan drie jaar nadat Air France het roer omgooide en zich concentreerde op de uitbouw van haar zogenaamde “provinciale” basissen, komt de luchtvaartmaatschappij al weer terug op die beslissing. Air France had zulke basissen op de luchthavens van Nice, Toulouse en Marseille, maar die waren eigenlijk nooit winstgevend. De beslissing heeft geen invloed op het vliegprogramma of de werkzekerheid, klinkt het.

Eind oktober 2015 moeten de basissen effectief de deuren sluiten. Dat betekent dat ongeveer 200 van de 3.800 piloten terug naar Parijs zullen moeten verhuizen, maar er worden geen mensen ontslagen. “Vanaf oktober zullen er geen piloten meer gebaseerd worden in de provinciale basissen,” klinkt het bij een woordvoerder. “Het gaat om een interne reorganisatie die geen gevolgen zal hebben op het vliegprogramma, noch op het aantal jobs”.

airfranceA318

“Eigenlijk zijn de provinciale basissen al zo goed als gesloten, aangezien er al een tijdje geen internationale vluchten meer worden uitgevoerd,” voegt hij eraan toe. Uit een document dat de piloten op 13 mei toegestuurd kregen en dat in handen van persbureau AFP kwam, valt af te leiden dat “ondanks meerdere aanpassingen en inspanningen van het personeel, het economische evenwicht nooit gevonden kon worden”.

De directie wil benadrukken dat het “een oplossing wilde vinden” om haar personeel in de provinciale basissen te behouden, maar dat het niet tot een akkoord kon komen met de vakbonden. Die waren echter niet te spreken over het feit dat ze geen inkijk kregen bij de verdeling van vluchten tussen Air France en Hop!, de maatschappij die in het leven werd geroepen om veel van de binnenlandse vluchten van de groep voor haar rekening te nemen.

Anderzijds zegt de secretaris-generaal van de grootste vakbond (SNPL – Air France) dat ze het betreurt dat de directie hen voor een ultimatum stelde om een nieuwe werkovereenkomst te tekenen of dat de provinciale basissen anders gesloten zouden worden. “De SNPL heeft na de laatste onderhandelingen op 30 april enkele voorstellen gedaan, maar de direct is daar niet op ingegaan en heeft ons meteen voor een ultimatum gesteld,” zegt Véronique Damon van de SNPL.

hop

Ze zegt bovendien: “Het struikelblok was de herverdeling van de vluchten tussen Air France, Hop! en Transavia. De SNPL is absoluut niet tegen de toewijzing van enkele provinciale vluchten aan Hop! of Transavia, maar wij vroegen de plannen te mogen inkijken. Zo konden we indien nodig aan de alarmbel trekken als de maatregelen te ver gingen. Dat heeft de directie geweigerd.” Ze willen dinsdag (19 mei) nieuwe voorstellen doen om uit de impasse te geraken en de basissen alsnog te redden.

Volgens een woordvoerder van de SPAF (Syndicat des pilotes Air France) is de houding van de directie echter “onaanvaardbaar”. “De directie wil ons chanteren en beweert dat de fout bij de vakbonden ligt” bij de sluiting van de provinciale basissen. “Er is maar één schuldige en dat is de directie,” klinkt het. “Zij hebben geen realistische strategie en geeft zichzelf ook de middelen niet om tegen de concurrentie van de lagekostenmaatschappijen te vechten”.

Foto’s: Points, Miles & Martini’s, Business Class
Bron: Le Figaro