Jet Airways terug in de zwarte cijfers

Het Indiase Jet Airways kon het afgelopen kwartaal terug zwarte cijfers inschrijven. De maatschappij maakte van maart t.e.m. juni een nettowinst van 31,2 miljoen euro. Daarmee lijkt het partnerschap met Etihad Airways goed van de grond te komen.

Met een nettowinst van 31,2 miljoen euro pikt Jet Airways de eerste vruchten van haar driejarig hervormingsprogramma. De voorbije twee jaar kon Jet Airways slechts één kwartaal winst maken en de maatschappij heeft sinds 2011 geen enkele jaarwinst meer mogen noteren, maar het tij lijkt gekeerd. De winst in het afgelopen kwartaal is te danken aan hogere opbrengsten door een toename van het aantal passagiers en lage brandstofprijzen.

De toename van het aantal passagiers is voor een groot deel te danken aan de samenwerking met codeshare-partner Etihad. De maatschappij uit Abu Dhabi nam in 2013 een belang van 24 procent in de Indiase maatschappij en breidde samen met Jet Airways het aantal vluchten tussen India en Abu Dhabi fors uit. Door die samenwerking ziet Jet Airways het aantal transferpassagiers op haar hubs in Mumbai en Delhi met respectievelijk 35 en 13 procent stijgen.

De eerste zes maanden van 2015 zou de samenwerking met Etihad 235.000 extra passagiers voor Jet Airways hebben opgeleverd op haar binnenlandse netwerk. Ook andersom heeft Jet Airways de hub van Etihad in Abu Dhabi gevoed met 182.000 passagiers.

14006791407_9b1d815302_o

Daarmee wil oprichter Naresh Goyal nog eens benadrukken dat Jet Airways geen feeder is geworden voor Etihad. “Abu Dhabi is onze toegangspoort maar we hebben het verkeer op zowel de luchthaven van Mumbai als die van Delhi kunnen doen stijgen. Air India is nu ook een lid van Star Alliance, maar betekent dat die een feeder is geworden van andere Star Alliance-maatschappijen?,” vroeg Naresh Goyal zich af.

Dat Jet Airways zelf ook positief bijdraagt aan de resultaten van Etihad, daarover is geen twijfel. Dankzij het belang in Jet Airways kon Etihad al een belangrijk deel van de Indiase markt naar zich toetrekken. “Voor onze deal met Jet Airways hadden we twee procent van het internationale verkeer vanuit India,” zei Etihad CEO James Hogan vandaag. “Nu met Jet Airways hebben we 21 procent van de markt, en samen zijn wij de dominante maatschappijen vanuit India.”

Met het driejarig hervormingsprogramma moet Jet Airways tegen 2017 terug break-even zijn.

Foto: Yannick De Bel